OCR Output

II. Biográfiatörténetek 19

elmondott sztorikat, történeteket is. A megfigyelés legáltalánosabb szempontjai
a következők lehetnek: 1. Az egyéni élet dimenziói: kulturális, társadalmi és
pszichoszociális dimenziók. 2. Az egyéni élet sorsfordulóinak megfigyelése,
a sorsfordulók közötti szakaszok életfeltételeinek megállapítása. 3. Az egyén
jellegzetes alkalmazkodási stratégiája a társadalmi körülményekhez. Amikor
az élettörténet kulturális dimenziójáról beszélünk, akkor lényegében az egyéni
élet karrierjének jellegét és tartalmát vizsgáljuk. Azokat az emberek közötti
elvárásrendszereket, viselkedési mintákat követjük nyomon, amelyek között
az egyén felnövekedett. Az mondhatjuk, hogy minden kultúra felkínál tagjai
számára egy általános életpályamodellt, forgatókönyvet, amelyet mindenki a
lehetőségeihez adaptálva használ fel. A társadalmi dimenzió a hétköznapokban
nem válik le a kulturálisról, az analizálás szempontjából jó azonban különválasz¬
tani őket. A társadalmiság az egyén olyan cselekedeteiben, döntéseiben fedez¬
hető fel, amelyekben ráismerhetünk az egyes csoportok magatartásmódjaira."

Egy adott élettörténetben a kulturális és a társadalmi dimenziókat a követ¬
kezőképpen konkretizálhatjuk:

Családi környezet: Meghatározzuk, hogy a társadalom mely rétegéből jött az
interjúalany. Milyen emlékeket őrzött szüleiről, mit emelt ki szülei jellemzé¬
sekor? Hogyan mutatta be családja vele (az alannyal) kapcsolatos elvárásait?
Tudott-e azzalaz elvárással azonosulni, esetleg előrevetíti az attól való későbbi
menekülését?

Helyi társadalom: Meghatározzuk az elmesélt élettörténet alapján az iskolai
és a vallásos élet jellemzőit. Milyen emlékeket őrzött meg, mennyit és hogyan
mesél mindezekről az alany? A helyi kapcsolatrendszerekből mit tartott érde¬
mesnek megemlíteni, s miért, milyen történetekkel kapcsolta azokat össze?

Iskolai, munkahelyi karrierek bemutatása: Az iskolák választása vagy nem
választása, munkahelyek választása. Hogyan mutatja be az interjúalany az isko¬
láit, tanárait, a fontosabb szereplőket? Hogyan jeleníti meg önmagát a konkrét
helyszíneken? Hogyan mutatja be az alany munkahelyeinek szereplőit, önmagát
hogyan helyezi el munkahelyi környezetében? Milyen konfliktusokról számol
be, a konfliktusoknak kik a szereplői, önmagát melyik táborban helyezi el?

Az élettörténetben kikerülhetetlenül megjelenik a pszichoszociális dimenzió,
amely - Erik Erikson nyomán - nyolc szakaszra osztja az életutat. A szakaszok
között tagadhatatlan a fejlődési folyamat, amely a társadalom és az egyéni
psziché által meghatározott. Erikson nyolc szakaszából a következő szakaszok
vizsgálata merülhet fel:

7 A feldolgozási szempontok összegyűjtésében nagy segítséget nyújtott Küllős Imola (1982)
tanulmánygyűjteménye. Az élettörténeti interjúk feldolgozásában szerzett tapasztalataim
megerősítést nyertek a kötetben leírtakkal.