Ugrás a tartalomra
mobile

L'Harmattan Open Access platform

  • Keresés
  • OA Gyűjtemények
  • L'Harmattan Archívum
Magyarhu
  • Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde
BejelentkezésRegisztráció
  • Kötet áttekintése
  • Oldal
  • Szöveg
  • Metaadatok
  • Kivágás
Előnézet
022_000163/0000

Élettörténeti társadalomkutatás. Elméleti és empirikus megközelítések

  • Előnézet
  • PDF
  • Metaadatok mutatása
  • Permalink mutatása
Szerző
Bögre Zsuzsanna
Cím (EN)
Biographical Social Research. Theoretical and empirical approaches
Tudományterület
Szociológia / Sociology (12846)
Sorozat
Ars Sociologica
Tudományos besorolás
tanulmánykötet
022_000163/0017
  • Kötet áttekintése
  • Oldal
  • Szöveg
  • Metaadatok
  • Kivágás
Oldal 18 [18]
  • Előnézet
  • Permalink mutatása
  • JPG
  • TIFF
  • Előző
  • Következő
022_000163/0017

OCR

16 Élettörténeti társadalomkutatás sével jár. A megnövekedett élettartam a fejlődéspszichológia központi témája lett, fontossá vált a személyes élet változásainak követése. Egyre több kvantitatív kutatás született a család és az egyén társadalomtörténeti szerepéről, mégis számos társadalomtudós azon a véleményen van, hogy hiányoznak az általánosabb összefüggések levonásához szükséges adatok. Ezeket a hiányokat pótolhatja a személyes történetek megismerése. Az időskort kutató szociológia is az életút kutatásával kapcsolódott össze. A számítástechnika rohamos fejlődése pedig lehetővé tette az élettörténetek számítóképes feldolgozását, többszöri újraelemzését. Amikor a személyes dokumentumok , visszatéréséről" vagy „üjrafelfedezéséről" beszélünk, akkor arra utalunk, hogy ezeket a forrásokat az amerikai szociológia már a huszadik század első évtizedeiben használta. Ihomas és Znaniecki naplók, levelezések segítségével vizsgálták a társadalmi változások és a személyiség alakulása közötti összefüggéseket (2002). Eredményeik publikálására 1919 és 1921 között került sor az Egyesült Államokban. A ma klasszikusnak számító szerzőpáros módszere azonban nem vált általánosan elfogadottá az akkori társadalomtudósok körében, annak ellenére, hogy eljárásukat a chicagói iskola — a deviancia és a kriminológia vizsgálatában - átvette. Thomas és Znaniecki szerint az élettörténet a legtökéletesebb adattípus, amiről szociológus valaha is álmodhat. Látták azonban a módszer alkalmazásában rejlő veszélyeket is: , Az egyéni magatartásoknak elhamarkodottan általános értéket tulajdonítunk." Ennek elkerülésére azt javasolták, hogy a , bizonyos pillanatban megfigyelt magatartást állandóan össze kell vetni mindazokkal, amelyek ugyanazon egyén történetéhez tartoznak, és amelyek az illető egyén jelentését adják" (Ihomas-Znaniecki 2002: 12). A jelzett veszély mais aktuális, s aproblémára adott választ érdemes a módszert használó kutatónak újragondolni. A személyes dokumentumok értelmezésekor - a továbbiakban mondanivalónkat leszűkítjük az élettörténetekre - többféle ténnyel kell számolnunk. Ilyen például az emberi emlékezet szelektivitásának kérdése. Pszichológiai, antropológiai, néprajzi, történelmi, szociológiai kutatásokból tudjuk, hogy az egyén csak a neki fontos dolgokra emlékszik vissza. Amikor valaki mesél az életéről, akkor , történetei készletéből" válogat. Sőt, az emlékek között sajátos sorrendet alakít ki. Ez a sorrend a fontos és a kevésbé fontos elbeszélésekből, emlékekből áll. A hétköznapokban, amikor az embert újabb és újabb hatások érik, a már korábban kialakult rendezettség, , fontossági sorrend" megváltozhat. Az előbbiekből következik, hogy az élettörténet nyitott rendszer, annak kronológiája, struktúrája csak a halál pillanatában zárul le (Denzin 1989; Smith 1998). Továbbá kutatóként tisztában kell lennünk az élettörténetek folyamatjellegével, amelyben kisebb változások visszamenőlegesen is mindig bekövetkezhetnek. A nagyobb környezeti változások hatására pedig - mint

Szerkezeti

Custom

Image Metadata

Kép szélessége
1867 px
Kép magassága
2670 px
Képfelbontás
300 px/inch
Kép eredeti mérete
1.31 MB
Permalinkből jpg
022_000163/0017.jpg
Permalinkből OCR
022_000163/0017.ocr

Linkek

  • L'Harmattan Könyvkiadó
  • Open Access Blog
  • Kiadványaink az MTMT-ben
  • Kiadványaink a REAL-ban
  • CrossRef Works
  • ROR ID

Elérhetőség

  • L'Harmattan Szerkesztőség
  • Kéziratleadási szabályzat
  • Peer Review Policy
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Dokumentumtár
  • KBART lists
  • eduID Belépés

Social media

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn

L'Harmattan Open Access platform

BejelentkezésRegisztráció

Bejelentkezés

eduId Login
Elfelejtettem a jelszavamat
  • Keresés
  • OA Gyűjtemények
  • L'Harmattan Archívum
Magyarhu
  • Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde