Direkt zum Inhalt
mobile

L'Harmattan Open Access platform

  • Suche
  • OA Kollektionen
  • L'Harmattan Archive
Deutschde
  • Englishen
  • Françaisfr
  • Magyarhu
AnmeldenRegistrieren
  • Buch Übersicht
  • Seite
  • Text
  • Metadaten
  • Clipping
Vorschau
022_000158/0000

Fiatal kutatóink II. Az Egyetemi Kutatói Ösztöndíj Program a Károlin, 2024/2025

  • Vorschau
  • PDF
  • Zeige Metadaten
  • Permanenten Link anzeigen
Autor
Balogh Péter, Bandor Zoltán, Bödő Krisztián, Csík Ádám Lajos, Dauner Bernát, Dorang Zsanett, Ipolyi Dóra, Kalauz Boróka Petra, Kovács Noémi, Mátyás Anna Réka, Mérész Anna, Páll László, Péntek Dániel Gábor, Prontvai Vera, Szabó Karina Brenda, Szabó Panni Luca, Szabó Szilárd Ferdinánd, Székely Botond Márk, Széll Veronika, Sziládi Levente Szabolcs, Tikász Ábel, Timári Krisztián Attila, Török Csanád, Veres Ábel Áron, Zatykó Zsófia
Title (EN)
Our Young Researchers II. The University Research Scholarship Program at Károli, 2024/2025
Field of science
Jogtudomány / Law (12870), Teológia / Theology (13036), Történettudomány / History (12970)
Series
Károli könyvek. Tanulmánykötet
Type of publication
tanulmánykötet
022_000158/0034
  • Buch Übersicht
  • Seite
  • Text
  • Metadaten
  • Clipping
Seite 35 [35]
  • Vorschau
  • Permanenten Link anzeigen
  • JPG
  • TIFF
  • zurück
  • Weiter
022_000158/0034

OCR

+ EGYENSÜLYKERESES ES ERZELMI TÄMOGATÄS + ELMELETI HÄTTER A segítő hivatások sajátosságainak megértése érdekében elengedhetetlen az interperszonális kapcsolatok pszichológiai alapjainak vizsgálata. A szociális munka, szociálpedagógia és ápolás területén dolgozók napi szinten érzelmileg megterhelő helyzetekkel szembesülnek, amely a személyes jóllétükre és párkapcsolati működésükre is jelentős hatással lehet. E hivatások gyakorlása fokozott érzelmi önszabályozást, empátiát és rezilienciát igényel, melyek fejlett érzelmi intelligenciát (EI) feltételeznek. Daniel Goleman elmélete alapján az érzelmi intelligencia négy fő komponensből áll: az önismeretből, az önszabályozásból, a társas tudatosságból és a kapcsolati keszsegekböl.? Ezek a tényezők növelik a szakmai hatékonyságot, és kulcsfontosságúak a párkapcsolati elégedettség szempontjából is. Az érzelmi intelligencia lehetővé teszi a felek számára, hogy empatikusan viszonyuljanak egymáshoz, hatékonyan kommunikáljanak, konstruktívan kezeljék a konfliktusokat, és képesek legyenek hosszú távon érzelmileg stabil kapcsolatokat fenntartani. A párkapcsolatokban megjelenő támogatási formák — például érzelmi, instrumentális vagy fejlődési támogatás — szoros kapcsolatban állnak a társas támogatás elméletével, amely szerint a társas támogatás stresszvédő funkcióval bír, és elősegíti a mentális egészség megőrzését." A segítő szakmában dolgozók esetében ez a támogató funkció kiemelten fontos, mivel a magas szintű érzelmi terhelés miatt fokozottabb szükségük van a párkapcsolaton keresztüli kompenzációra, érzelmi visszatükrözésre és regenerációra a hétköznapokban." Emellett a szerepelméletek — külônôsen a szerepkonfliktus és szereptülterhelés koncepciói — is relevánsak, hiszen a segítő szakmában dolgozók gyakran „szakmai” szerepeiket äthelyezik a magánéletbe is, ami az ún. , segítő szerep tulvallaläsahoz” vezethet a parkapcsolatokban is." Ez hosszabb távon aszimmetrikus kapcsolatokat, kiégést és az intimitás csökkenését eredményezheti. A szakmai és magánéleti szerepek integrációja vagy szegmentálása további elméleti keretet biztosít a vizsgälathoz.'? Clark munkamagänelet-hatärelmelete szerint § Goleman: Érzelmi intelligencia. ° §. Cohen — T. A. Wills: Stress, social support and the buffering hypothesis, Psychological Bulletin, vol. 98, 1985/2, 310. 0 P. Khoshkar et al.: Assessing the Impact of Burnout Syndrome on Romantic Relationship Satisfaction: The Dark Side of Workplace Bullying, South East European Journal of Economics and Business, vol.15, 2020/1, 44-55; G. Alarcon et al.: Relationships between personality variables and burnout: A meta-analysis, Work and Stress, vol. 23, 2009/3, 244-263. 11 W. J. Goode: A theory of role strain, American Sociological Review, 1960, 483-496. 12 À. Stauder és mtsai.: A Williams ÉletKészségek® stresszkezel6 és pszichoszociälis készségfejlesztő program magyar adaptációja és 10 éves tapasztalatai, Mentélhigiéné és Pszichoszomatika, 17. évf., 2016/2, 81-95. + 33 +

Strukturell

Custom

Image Metadata

Bild Breite
1867 px
Bild Höhe
2670 px
Bild Auflösung
300 px/inch
Dateigröße
1.22 MB
Permalink zum JPG
022_000158/0034.jpg
Permalink zur OCR
022_000158/0034.ocr

Links

  • L'Harmattan Könyvkiadó
  • Open Access Blog
  • Kiadványaink az MTMT-ben
  • Kiadványaink a REAL-ban
  • CrossRef Works
  • ROR ID

Contact

  • L'Harmattan Szerkesztőség
  • Kéziratleadási szabályzat
  • Peer Review Policy
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Dokumentumtár
  • KBART lists
  • eduID Belépés

Social media

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn

L'Harmattan Open Access platform

AnmeldenRegistrieren

Benutzeranmeldung

eduId Login
Ich habe mein Passwort vergessen
  • Suche
  • OA Kollektionen
  • L'Harmattan Archive
Deutschde
  • Englishen
  • Françaisfr
  • Magyarhu