OCR Output

+ EGYENSÜLYKERESES ES ERZELMI TÄMOGATÄS +
ELMELETI HÄTTER

A segítő hivatások sajátosságainak megértése érdekében elengedhetetlen az in¬
terperszonális kapcsolatok pszichológiai alapjainak vizsgálata. A szociális mun¬
ka, szociálpedagógia és ápolás területén dolgozók napi szinten érzelmileg meg¬
terhelő helyzetekkel szembesülnek, amely a személyes jóllétükre és
párkapcsolati működésükre is jelentős hatással lehet. E hivatások gyakorlása
fokozott érzelmi önszabályozást, empátiát és rezilienciát igényel, melyek fejlett
érzelmi intelligenciát (EI) feltételeznek.

Daniel Goleman elmélete alapján az érzelmi intelligencia négy fő komponens¬
ből áll: az önismeretből, az önszabályozásból, a társas tudatosságból és a kap¬
csolati keszsegekböl.? Ezek a tényezők növelik a szakmai hatékonyságot, és
kulcsfontosságúak a párkapcsolati elégedettség szempontjából is. Az érzelmi
intelligencia lehetővé teszi a felek számára, hogy empatikusan viszonyuljanak
egymáshoz, hatékonyan kommunikáljanak, konstruktívan kezeljék a konfliktu¬
sokat, és képesek legyenek hosszú távon érzelmileg stabil kapcsolatokat fenntar¬
tani. A párkapcsolatokban megjelenő támogatási formák — például érzelmi,
instrumentális vagy fejlődési támogatás — szoros kapcsolatban állnak a társas
támogatás elméletével, amely szerint a társas támogatás stresszvédő funkcióval
bír, és elősegíti a mentális egészség megőrzését." A segítő szakmában dolgozók
esetében ez a támogató funkció kiemelten fontos, mivel a magas szintű érzelmi
terhelés miatt fokozottabb szükségük van a párkapcsolaton keresztüli kompen¬
zációra, érzelmi visszatükrözésre és regenerációra a hétköznapokban."

Emellett a szerepelméletek — külônôsen a szerepkonfliktus és szereptülterhe¬
lés koncepciói — is relevánsak, hiszen a segítő szakmában dolgozók gyakran
„szakmai” szerepeiket äthelyezik a magánéletbe is, ami az ún. , segítő szerep
tulvallaläsahoz” vezethet a parkapcsolatokban is." Ez hosszabb távon aszimmet¬
rikus kapcsolatokat, kiégést és az intimitás csökkenését eredményezheti. A
szakmai és magánéleti szerepek integrációja vagy szegmentálása további elmé¬
leti keretet biztosít a vizsgälathoz.'? Clark munkamagänelet-hatärelmelete szerint

§ Goleman: Érzelmi intelligencia.
° §. Cohen — T. A. Wills: Stress, social support and the buffering hypothesis, Psychological Bulle¬
tin, vol. 98, 1985/2, 310.

0 P. Khoshkar et al.: Assessing the Impact of Burnout Syndrome on Romantic Relationship
Satisfaction: The Dark Side of Workplace Bullying, South East European Journal of Economics
and Business, vol.15, 2020/1, 44-55; G. Alarcon et al.: Relationships between personality variables
and burnout: A meta-analysis, Work and Stress, vol. 23, 2009/3, 244-263.

11 W. J. Goode: A theory of role strain, American Sociological Review, 1960, 483-496.

12 À. Stauder és mtsai.: A Williams ÉletKészségek® stresszkezel6 és pszichoszociälis készségfejlesz¬
tő program magyar adaptációja és 10 éves tapasztalatai, Mentélhigiéné és Pszichoszomatika, 17.
évf., 2016/2, 81-95.

+ 33 +