OCR
BANDOR ZOLTÁN társadalmi környezet — család, iskola, kortársak, társadalom — erősen befolyásolja. A -1 tényező, a , sors-faktor" az emberi törekvésekkel nem befolyásolható körülményeket jelenti, ami a cigány fiatalok esetében különösen fontos. A köznevelési törvény?" a tehetséget magas képességek, kreativitás és motiváció alapján határozza meg, de nem veszi figyelembe a társadalmi környezet szerepét. A nyelvi és kulturális különbségek, a szegregáció és a diszkrimináció akadályozhatják a tehetség felismerését. A cigány gyermekek más szocializációjuk miatt nem kevesebbet, hanem mást tudnak a világról, ezért a tehetségazonosítás során ezt is figyelembe kell venni.? A tehetséggondozás célja, hogy mindenki képességeinek megfelelő támogatást és elismerést kapjon. Magyarországon jól működő tehetségsegítő hálózat létezik, amelyben a cigány fiatalok támogatása kiemelt figyelmet élvez. A rendszerváltás idején jöttek létre azok a szervezetek, amelyek cigány egyetemistákat segítenek, és ma is fontos szerepet töltenek be. Számos ösztöndíjprogram indult, és megalakultak az első középiskolák, valamint szakkollégiumok, amelyek célrendszere és programjai egyre sokszínűbbé váltak, különös figyelmet fordítva a hátrányos helyzetű csoportok társadalmi mobilitására. Ezek a szervezetek nemcsak a tehetségek fejlesztésére, hanem a társadalmi hátrányok csökkentésére is fókuszálnak: ösztöndíjat, mentorálást, tanulmányi segítséget és speciális kurzusokat kínálnak. Kutatások szerint jelentősen hozzájárulnak a diákok felsőoktatási és munkaerőpiaci sikeréhez, identitásuk és megküzdési képességeik fejlődéséhez, valamint stabil szocializációs közeget biztosítanak. Fontos, hogy a tehetséggondozás folyamatos legyen -— a gyermekkor kezdetétől a felnőttkorig —, és minden fiatal számára elérhetővé váljanak a személyre szabott információk és lehetőségek, hogy tehetségük kibontakozhasson.?" 34 2011. évi CXC. törvény A nemzeti köznevelésről. 4. § (14) bekezdés skiemelten tehetséges gyermek, tanuló: az a különleges bánásmódot igénylő gyermek, tanuló, aki átlag feletti általános vagy speciális képességek birtokában magas fokú kreativitással rendelkezik, és felkelthető benne a feladat iránti erős motiváció, elkötelezettség". Mező Katalin: A kiemelkedés útja: a cigány/roma tehetségek támogatása, in Pálfi Sándor (szerk.): Roma gyermekek nevelése és segitése, Debrecen, Didakt Kft., 2015, 142-143. Uo., 157-158; Trend] Fanni —- Varga Aranka: Tehetséggondozas a roma szakkollégiumban, Romolégia, 6. évf., 2018/2, 12-14; Lukacs J. Agnes -— Szabó Tünde — Huszti Éva — Ember Zsolt — Pethesné Dávid Beáta: A roma szakkollégiumok szerepe a hallgatók mindennapjaiban, Rendvédelem, XI. évf., 2022/1, 31. 36 + 28 +