OCR
s CIGÁNY FIATALOK FELSŐOKTATÁSI ÉLETÚTJA + Tehetséggondozás A tehetség fogalma nem egyértelműen meghatározható, ezért több elmélet is létezik. A társadalomtudományokban kiemelten fontos, és napjainkban egyre népszerűbb téma, amit számos pályázat és tehetségkutató verseny is jelez. Már a 20. század eleji kutatások is rámutattak, hogy a tehetség nem csupán az IO-val mérhető, hanem figyelembe kell venni a környezeti tényezőket is, mint a családi háttér, társadalmi-gazdasági helyzet, motiváció, szorgalom, céltudatosság és kreativitás.?? A hazai kutatök közül Dr. Czeizel Endre 2x4+1 faktoros tehetsegmodellje az egyik legismertebb. Speciális mentális adottságok Iskola Általános értelmi adottság Motivációs adottságok Kortárscsoportok Társadalom 9. ábra. Czeizel Endre tehetségmodellje. Forrás: Százdi Antal (szerk.): Tehetség-írások, Debrecen, Magyar Tehetséggondozó Társaság, 2015. A tehetség négy alappillére: az általános intellektuális adottságok, a speciális mentális képességek, a kreativitás és a motiváció. Ezek kibontakozását a 33 Révész György: Tehetség, tehetséggondozás: koncepciók — evolúció — neurobiológia — kutatás — gyakorlat, Magyar Pszichológiai Szemle, 76. évf., 2021/2, 255. +. 27°