OCR Output

BANDOR ZOLTÁN

Elmondásuk szerint a tanulás és az önfejlesztés kulcsszerepet játszott abban,
hogy javítani tudtak egzisztenciális helyzetükön, és előre tudtak lépni a boldo¬
gulás útján: , A tanulás mindenre gyógyír. Folyamatosan képeznünk kell magun¬
kat, hogy lépést tartsunk."

A Romaster program interjúalanyok életében betöltött szerepét illetően el¬
mondható, hogy a kutatásban részt vevők különböző módokon kerültek kapcso¬
latba a Romaster programmal: ketten tanáraik révén, ketten édesanyjuk segít¬
ségével, míg egyikük saját maga talált rá a szervezetre.

Valamennyien kiemelték, hogy az anyagi támogatás jelentős segítséget nyújtott
számukra a tanulmányaik során. Ugyanakkor hosszú távú fejlődésük szempont¬
jából még fontosabbnak tartották a mentorálást, valamint a program által biz¬
tosított lehetőséget a szakmai kapcsolati háló kiépítésére, amelyek hozzájárultak
személyes és szakmai előrehaladásukhoz: , A legfontosabb, hogy az anyagi tá¬
mogatás mellett egy olyan mentort kaptam, akivel a mai napig jó kapcsolatban
vagyunk, és mai napig, bár már nem mentrom, de még mindig támogat a mun¬
kámban az élet minden területén, amiért nagyon hálás vagyok."

ÖSSZEGZÉS, KÖVETKEZTETÉSEK ÉS JAVASLATOK

Az önbevalláson alapuló adatok nem tükrözik pontosan a cigány népesség számát,
de fontos tendenciák így is kirajzolódnak. A család kulcsszerepet játszik a szo¬
cializációban, de a korai életszakaszban a biztonságos, minőségi intézményi
környezet is elengedhetetlen. A cigányság helyzetét elsősorban a lakóhely, isko¬
lai végzettség és egzisztenciális viszonyok határozzák meg. A hátrányos helyze¬
tű térségekben élők gyakran szegregált iskolákba járnak, ahol korlátozott a to¬
vábbtanulási lehetőség. Bár nőtt a közép- és felsőfokú tanulmányokat folytatók
száma, a korai iskolaelhagyás továbbra is jelentős. Ezt ösztöndíjak és mentori
támogatás enyhítheti, melyek az identitás megerősítését és a társadalmi beillesz¬
kedést is elősegítik.

A cigány fiatalok iskolai sikertelenségének felszámolása komplex beavatkozá¬

mr

sokat igényel: a családi és intézményi kapcsolatok erősítését, a szociális és nyel¬
vi hátrányok csökkentését, az iskolák minőségének javítását, valamint az előíté¬
letek megszüntetését." A megoldás kulcsa lehet az inkluzív szemlélet és a

tehetséggondozás módszereinek alkalmazása.

26 Babusik (szerk.): A romák esélyei Magyarországon, 50-60.

. 24 »