OCR
s CIGÁNY FIATALOK FELSŐOKTATÁSI ÉLETÚTJA + Az interjúalanyokat arra kértem meg, hogy meséljék el élettörténetüket, majd az elmondottak kiegészítésére, a kutatási kérdések tükrében a személyes hátteret, a családot és a gyermekkort, az oktatást, a HBLF-Romaster Alapítványt és a mentorálást, valamint a véleményeket és a jövőbeli terveket érintő kérdéssort dolgoztam ki. A kutatás eredményei A kutatás eredményeként elmondhatjuk, hogy az interjúalanyok mindegyike mögött egy nagyon pozitív és támogató családi háttér áll: , A családom teljes mértékben támogatta az oktatásomat, fejlődésemet. A képességeimmel már kiskoromban tisztában voltak..." A cigány identitás különböző mértékben játszik szerepet a mintát adók körében. Az interjúban részt vevők közül hárman pozitívan, míg ketten semlegesen vagy inkább negatívan vélekednek cigányságukról. Ezen szemléletükben a családi környezetben tapasztalt minták játsszák a legmeghatározóbb szerepet: , Cigánynak lenni egy KÜLÖNLEGES dolog..." , Gyerekkoromban a roma identitás otthon el volt nyomva — kimondani sem lehetett, hogy cigányok vagyunk, a »roma« sz6 is tabu volt. Ez identitásválságot okozott: sokáig még virágos ruhát sem viselhettem, mert az »tül cigänyosnak« számított." Az interjúalanyok többsége már óvodás korában megtanult írni és olvasni. Ennek ellenére sokan közülük nem szívesen jártak óvodába, mivel gyakran hiányoztak a baráti kapcsolatok. Iskolai éveik során mindannyian kiváló tanulmányi eredményekkel rendelkeztek, és számos tanulmányi versenyen értek el sikereket. Ugyanakkor a , jó tanuló" szerep gyakran negatív élményeket is hozott számukra: kortársaik részéről megkülönböztetés, kirekesztés vagy akár csúfolódás is érte őket. Intézményi szergregációról az interjúban részt vevők közül ketten számoltak be: , Már akkor is 10096-ban cigány származású diákok jártak az iskolába." A mintát adó diákok sok esetben találkoztak a lemorzsolódás jelenségével a tanulmányaik során — mind a középiskolában, mind a felsőfokú oktatásuk során. A tudatosságuknak, kitartásuknak és a rezilienciájuknak köszönhetően ők maguk azonban kitartottak, és sikeresen teljesítették a tanulmányi kötelezettségeiket: A folyamatos tanulásomnak köszönhetően semmiből nem maradtam le, minden tárgyam időben zártam, ráadásul nagyon jó jegyekkel." Az interjúalanyok mindegyike számos nehézséggel szembesült a felsőoktatás során. Tanulmányaik mellett dolgozniuk kellett, és aktívan keresték azokat a támogató szervezeteket és ösztöndíj-lehetőségeket, amelyek segítségével pótolni tudták a családi háttérből hiányzó anyagi támogatást, illetve fedezni tudták a felsőoktatással járó költségeket. + 23 +