Az interjúalanyokat arra kértem meg, hogy meséljék el élettörténetüket, majd
az elmondottak kiegészítésére, a kutatási kérdések tükrében a személyes hátteret,
a családot és a gyermekkort, az oktatást, a HBLF-Romaster Alapítványt és a
mentorálást, valamint a véleményeket és a jövőbeli terveket érintő kérdéssort
dolgoztam ki.
A kutatás eredményeként elmondhatjuk, hogy az interjúalanyok mindegyike
mögött egy nagyon pozitív és támogató családi háttér áll: , A családom teljes
mértékben támogatta az oktatásomat, fejlődésemet. A képességeimmel már
kiskoromban tisztában voltak..."
A cigány identitás különböző mértékben játszik szerepet a mintát adók köré¬
ben. Az interjúban részt vevők közül hárman pozitívan, míg ketten semlegesen
vagy inkább negatívan vélekednek cigányságukról. Ezen szemléletükben a csa¬
ládi környezetben tapasztalt minták játsszák a legmeghatározóbb szerepet:
, Cigánynak lenni egy KÜLÖNLEGES dolog..." , Gyerekkoromban a roma iden¬
titás otthon el volt nyomva — kimondani sem lehetett, hogy cigányok vagyunk,
a »roma« sz6 is tabu volt. Ez identitásválságot okozott: sokáig még virágos ruhát
sem viselhettem, mert az »tül cigänyosnak« számított."
Az interjúalanyok többsége már óvodás korában megtanult írni és olvasni.
Ennek ellenére sokan közülük nem szívesen jártak óvodába, mivel gyakran hiá¬
nyoztak a baráti kapcsolatok. Iskolai éveik során mindannyian kiváló tanulmányi
eredményekkel rendelkeztek, és számos tanulmányi versenyen értek el sikereket.
Ugyanakkor a , jó tanuló" szerep gyakran negatív élményeket is hozott számukra:
kortársaik részéről megkülönböztetés, kirekesztés vagy akár csúfolódás is érte
őket. Intézményi szergregációról az interjúban részt vevők közül ketten számol¬
tak be: , Már akkor is 10096-ban cigány származású diákok jártak az iskolába."
A mintát adó diákok sok esetben találkoztak a lemorzsolódás jelenségével a
tanulmányaik során — mind a középiskolában, mind a felsőfokú oktatásuk során.
A tudatosságuknak, kitartásuknak és a rezilienciájuknak köszönhetően ők maguk
azonban kitartottak, és sikeresen teljesítették a tanulmányi kötelezettségeiket:
A folyamatos tanulásomnak köszönhetően semmiből nem maradtam le, minden
tárgyam időben zártam, ráadásul nagyon jó jegyekkel."
Az interjúalanyok mindegyike számos nehézséggel szembesült a felsőoktatás
során. Tanulmányaik mellett dolgozniuk kellett, és aktívan keresték azokat a
támogató szervezeteket és ösztöndíj-lehetőségeket, amelyek segítségével pótolni
tudták a családi háttérből hiányzó anyagi támogatást, illetve fedezni tudták a
felsőoktatással járó költségeket.