Direkt zum Inhalt
mobile

L'Harmattan Open Access platform

  • Suche
  • OA Kollektionen
  • L'Harmattan Archive
Deutschde
  • Englishen
  • Françaisfr
  • Magyarhu
AnmeldenRegistrieren
  • Buch Übersicht
  • Seite
  • Text
  • Metadaten
  • Clipping
Vorschau
022_000158/0000

Fiatal kutatóink II. Az Egyetemi Kutatói Ösztöndíj Program a Károlin, 2024/2025

  • Vorschau
  • PDF
  • Zeige Metadaten
  • Permanenten Link anzeigen
Autor
Balogh Péter, Bandor Zoltán, Bödő Krisztián, Csík Ádám Lajos, Dauner Bernát, Dorang Zsanett, Ipolyi Dóra, Kalauz Boróka Petra, Kovács Noémi, Mátyás Anna Réka, Mérész Anna, Páll László, Péntek Dániel Gábor, Prontvai Vera, Szabó Karina Brenda, Szabó Panni Luca, Szabó Szilárd Ferdinánd, Székely Botond Márk, Széll Veronika, Sziládi Levente Szabolcs, Tikász Ábel, Timári Krisztián Attila, Török Csanád, Veres Ábel Áron, Zatykó Zsófia
Title (EN)
Our Young Researchers II. The University Research Scholarship Program at Károli, 2024/2025
Field of science
Jogtudomány / Law (12870), Teológia / Theology (13036), Történettudomány / History (12970)
Series
Károli könyvek. Tanulmánykötet
Type of publication
tanulmánykötet
022_000158/0021
  • Buch Übersicht
  • Seite
  • Text
  • Metadaten
  • Clipping
Seite 22 [22]
  • Vorschau
  • Permanenten Link anzeigen
  • JPG
  • TIFF
  • zurück
  • Weiter
022_000158/0021

OCR

BANDOR ZOLTÁN cigány hallgatókra továbbra is atipikus résztvevőkként tekintenek, akik kivételesen képesek eligazodni a felsőoktatás világában. Fontos tényező a lakóhely is: a cigány népesség több mint fele kistelepüléseken él, ahol korlátozottabb az oktatáshoz való hozzáférés. A 2022-es népszámlálás szerint a fővárosban élő cigányok több mint 1296-a rendelkezik felsőfokú végzettséggel, míg a községekben élők csupán 1,396-a. Bár a cigány népesség csupán 796-a él Budapesten, a diplomás cigányok 2996-a itt koncentrálódik. Azok a cigány fiatalok, akik bejutnak a felsőoktatásba, gyakran rendkívül nehéz körülmények között teszik ezt, és feltételezhető, hogy a korábbi oktatási akadályok egy része a felsőoktatásban is jelen van. Tapasztalataik mélyebb megértése segíthet a szükséges támogatások meghatározásában, és hozzájárulhat a támogató programok és az oktatók munkájának hatékonyabbá tételéhez.? Az értelmiségi pályát választó cigány fiatalok gyakran szembesülnek az , ide még nem, oda már nem" tartozás érzésével: az új közegben még nem érzik otthon magukat, míg a korábbi társadalmi környezetükhöz sem tartoznak már teljesen. Ezt az átmeneti helyzetet tovább nehezítik azok az előítéletek, melyek szerint a cigány hallgatókkal szemben alacsonyabb elvárásokat támasztanak, és pozitív diszkrimináció révén jutnak előre. Mindez identitásbeli zavarokat, lelki megterheltséget, mentális problémákat, párválasztási nehézségeket és szociális izolációt is okozhat. Az értelmiségi pálya tehát sok esetben komoly áldozatokkal jár.?? A cigány nemzetiséghez tartozók a felsőoktatásban gyakran láthatatlanok maradnak — nemcsak fizikailag, hanem a diszkurzív gyakorlatokban és egyetemi kezdeményezésekben is. Ez a láthatatlanság nem pusztán a jelenlét hiánya, hanem morálisan igazságtalan társadalmi jelentéktelenség. A cigány értelmiség fogalma idegen a köztudat számára. Ugyanakkor a láthatatlanság lehet tudatos ellenállás is: sokan nem fedik fel etnikai hovatartozásukat, vagy minimalizálják kulturális jegyeiket — ezt a stratégiát , playing white"-ként is említik. A cigány hallgatók láthatatlansága különösen fontos kérdés a diverzitási és egyenlőségi törekvések szempontjából, mivel ezek mögött gyakran strukturális egyenlőtlenségek húzódnak meg." 2 Chelsea McDonagh — Joana Fonseca: The minority within the minority: The survival strategies of Gypsy and Traveller students in Higher Education, International Journal of Roma Studies, vol. 4, 2022/2, 154-155. 33 Gulyás Klára: Magyarországi roma értelmiségiek szerepei a romák oktatási integrációjában és társadalmi felzárkózásában, PhD-értekezés, Eger, Eszterházy Károly Katolikus Egyetem Neveléstudományi Doktori Iskola, 2021, 17. 24 Julia Morgan — Hazel Marsh - Colin Clark: The (In)visibilisation of Gypsies, Roma, and Travellers in higher education equality, diversity, and inclusion (EDI) initiatives in England and Wales, Higher Education, 2024, 2-5. +20 +

Strukturell

Custom

Image Metadata

Bild Breite
1867 px
Bild Höhe
2670 px
Bild Auflösung
300 px/inch
Dateigröße
1.22 MB
Permalink zum JPG
022_000158/0021.jpg
Permalink zur OCR
022_000158/0021.ocr

Links

  • L'Harmattan Könyvkiadó
  • Open Access Blog
  • Kiadványaink az MTMT-ben
  • Kiadványaink a REAL-ban
  • CrossRef Works
  • ROR ID

Contact

  • L'Harmattan Szerkesztőség
  • Kéziratleadási szabályzat
  • Peer Review Policy
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Dokumentumtár
  • KBART lists
  • eduID Belépés

Social media

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn

L'Harmattan Open Access platform

AnmeldenRegistrieren

Benutzeranmeldung

eduId Login
Ich habe mein Passwort vergessen
  • Suche
  • OA Kollektionen
  • L'Harmattan Archive
Deutschde
  • Englishen
  • Françaisfr
  • Magyarhu