OCR
FABINY TAMÁS dig ezt olvassuk: kal ciSov ovpavov Katvov Kal yi Kal), ,...új eget és új földet láttam!" Itt a szöveg hozzáteszi: ,...mert az első ég és az első föld elmúlt! Vagyis sokkal többről van szó, mint a korábbi ég és föld kisebb-nagyobb megjobbításáról. Ez nem , javított kiadás" hanem radikális új teremtés. Ezért is figyelemre méltó, hogy jelzőként nem a véos, hanem a kaívos szerepel itt. Eltérően a korai zsidóság számos szövegétől, itt abszolút új teremtésről van szó." Találóan írja Karner: , Isten teremtő akaratával új eget és új földet hoz létre, amelyből hiányzik mostani világunknak a mulandósággal, gyarlósággal és a bűnnel összefüggő minden baja, átka." Az üzenet kinyilatkoztatásjellegét fokozza 21,5 egyenes beszéde, ahol maga az Ur mondja: „Ime, en üjjäteremtek mindent!” A Jelenések könyve prófétai jellegét erősíti, hogy e mögött a megfogalmazás mögött két ézsaiási ige áll. , Mert én újat cselekszem, most kezd kibontakozni, majd megtudjátok!" (Ézs 43,19) A Septuaginta forditasban (SoU Tow Katva Ad vüv dvarekel, vagyis ittis a TOLEW és a KALVOS szerepel. Továbbá itt is maga az Úr beszél egyes szám első személyben. Nyelvtani és stiláris szempontból hasonló egyenes beszéd jelenik meg Ézs 65,17-ben: , Mert én új eget és új földet teremtek, a régire nem is emlékeznek, senkinek sem jut eszébe: (Ézs 65,17) A Septuaginta ebben az esetben nem használja a rroLéw igét, hanem egyszerűen csak ,lesz” üj ég és dj fôld: éoTar yàp à oùpards kaivds Kal rn) yi Katy. Az Újszövetségben 2Pt 3,13 szól még arról, hogy , új eget és új földet várunk": katvous d€ ovpavots Kal yi Kaınv Kata To erayyelna avrou TpooSoköünev. Ehhez az emberi várakozáshoz képest erősebb üzenete van annak, hogy az új ég és az új föld Isten teremtő munkája nyomán jön létre. (A Krisztusban való új teremtés gondolata Pál apostolnál is hangot kap: 2Kor 5,17; Gal 6,15.) Isten mint Teremtő a Jelenések könyvében is megjelenik: ,, ... aki teremtette a menynyet és a benne levőket, a földet és a rajta levőket, a tengert és a benne levőket..." (Jel 10,6); , ... mert te teremtettél mindent, és minden a te akaratodból lett és teremtetett." (Jel 4,11) A könyv záró fejezeteiben aztán három megrendítő látomás segítségével lehet sejtésünk a végidők új teremtéséről. Az első az , új eget és új földet" mutatja be (21,1-8), a második az új Jeruzsálemet (21,9—27), a harmadik pedig a megújult paradicsomot (22,1—5). Az új ég és az új föld teremtése nem a világ és a történelem megszüntetését jelenti, hanem azok végső felülmúlását: , És láttam új eget és új földet, mert az első ég és az első föld elmúlt, és tenger sincs többé! Az új Jeruzsálemmel * Jel 5,9 és 14,3 ,Uj énekrél” ir. 48 HUBER 1999, 25. 0. 4° KARNER 1990, 205. 0. 50 Az egész Jelenések könyvében ez csupán a második eset, hogy Isten szava egyenes beszédben olvasható! (Az első Jel 1,8: „En vagyok az Alfa és az Ómega, így szól az Úr Isten, aki van, és aki volt, és aki eljövendő: a Mindenható!)