Direkt zum Inhalt
mobile

L'Harmattan Open Access platform

  • Suche
  • OA Kollektionen
  • L'Harmattan Archive
Deutschde
  • Englishen
  • Françaisfr
  • Magyarhu
AnmeldenRegistrieren
  • Buch Übersicht
  • Seite
  • Text
  • Metadaten
  • Clipping
Vorschau
022_000153/0000

Teológia és teremtés: Mélységek és magasságok. Az Evangélikus Hittudományi Egyetem oktatóinak és doktoranduszainak tanulmánykötete

  • Vorschau
  • PDF
  • Zeige Metadaten
  • Permanenten Link anzeigen
Autor
Bácskai Károly, Baloghné Vincze Katalin, Csepregi Zoltán, Fabiny Tamás, Gombkötő Beáta, Hafenscher Károly, Jasper-Makay Emese, Kodácsy-Simon Eszter, Molnár Lilla, Nagy Krisztina, Nagy Szabolcs, Pángyánszky Ágnes, Pap Kinga Marjatta, Pápai Attila, Pongrácz Máté, Seben Glória, Seffer Valentina, Szabó Lajos, Thuránszky István, Varga Gyöngyi
Title (EN)
Theology and Creation: Depths and Heights. A collection of studies by teachers and doctoral students of the Lutheran Theological University
Field of science
Teológia / Theology (13036)
Series
Teológia és…
Type of publication
tanulmánykötet
022_000153/0033
  • Buch Übersicht
  • Seite
  • Text
  • Metadaten
  • Clipping
Seite 34 [34]
  • Vorschau
  • Permanenten Link anzeigen
  • JPG
  • TIFF
  • zurück
  • Weiter
022_000153/0033

OCR

FABINY TAMÁS Jel 2,7-ben is összetartozik a paradicsom és a határozott névelővel szereplő," tehát egy bizonyos fara utalé Tot EvAou Tijs Cwijs kifejezés. Ez természetesen 1M6z 2,9re utal, ahol ez a fa a kert közepén, az Édenben áll. Az első emberpár az isteni tiltás ellenére szakított és evett a kert közepén álló, kívánatos fa gyümölcséből (1Móz 3,6), ezért el kell szenvedniük a büntetést. Ádámnak ezt mondta az Úr: , Mivel hallgattál feleséged szavára, és ettél arról a fáról, amelyről azt parancsoltam, hogy ne egyél, legyen a föld átkozott miattad.." (1Móz 3,17) A Genezis szerint Ádám és Éva evett a jó és a rossz tudásának fájáról, az Apokalipszis szerint viszont maga Krisztus ad enni a győztesnek. IMóz 3,1kk Septuaginta-beli szövegében és Jel 2,7-ben egyaránt a bayeiv szerepel. Vannak olyan feltételezések, hogy a szöveg az eukharisztiára is utal." Tudjuk viszont, hogy ez a szakasz az efezusi gyülekezetnek szánt levél része. Ezért nem zárhatjuk ki, hogy ebben az összefüggésben ez a kép az Efezus városának címerében szereplő Artemis-fára is utalhat." A kép azonban elsősorban erőteljes Krisztus-szimbólum. Az ugyan kevésbé valószínű, amit Kraft állít: szerinte a fa itt egyenesen a keresztfára, a gyümölcs pedig, amelyet enni lehet róla, a Krisztusban kapott új életre utal." Takács Gyula is hajlamos az élet fájában — talán túl erős fantáziával — Krisztus keresztjét látni." Ezzel együtt sok értéke van azoknak az — egyebek mellett — ókeresztény képi ábrázolásoknak, amelyek az élet fáját a kereszttel kapcsolják össze, például oly módon, hogy a keresztfából élő ágak nőnek ki.? Az azonban nem kérdés, hogy a Jel 2,7-ben szereplő élet fája Krisztus váltságművét helyezi szembe az első emberpár bűnbeesésével. Ambrosius ezt így fogalmazza meg allegorizálva: , Krisztus keresztje adta vissza nekünk a paradicsomot. Ez az a fa, amelyet az Úr Ádámnak a paradicsomban megjelölt"? A tudás fájának és a keresztfának ilyen szembeállítására az apokrif Nikodémus evangéliumában is látunk példát, amikor Hádész ezt mondja a Sátánnak: ,Lásd, hogy mindent, amit a tudás fájával nyertél, elvesztetted a kereszt fájával, minden örömöd gyászra fordult, a dicsőség Királyát akartad megöletni, de maga" TAKÁCS 2000, 63. o.: , Nem valamilyen élet-fa, hanem annak az élet fájáról, amit tudunk! 18 BRÜTSCH 1970, 2: 127. 0.: ,Dies erlaubt, auf die Frage zu antworten, ob hier eine Anspielung auf die Eucharistie enthalten sei.” KRAFT 1974, 59. o.: ,Da diese Frucht aber, wie es ausdrücklich heisst, gegessen wird, so ist hier bereits eine sakramentale oder auf das Sakrament hinführende Vorstellung ins Auge gefasst. ! BRUTSCH 1970, 2: 126. 0. 20 KRAFT 1974, 59. 0. 2! TAKÄCS 2000, 444. 0.: „Az Eletet restaurälö fa pedig a stauros, az a felállított fa, amelynek gyümölcse és üde zöld levele, gyógyító szere Krisztus. A Fa az életnek örökzöld fája, a kereszt, amelynek életet táplálni is és meggyógyítani képes termése Krisztus." 22 THWNT s: 40. o. 23 BRÜTSCH 1970, 2. köt. 127. o.

Strukturell

Custom

Image Metadata

Bild Breite
1949 px
Bild Höhe
2693 px
Bild Auflösung
300 px/inch
Dateigröße
1.28 MB
Permalink zum JPG
022_000153/0033.jpg
Permalink zur OCR
022_000153/0033.ocr

Links

  • L'Harmattan Könyvkiadó
  • Open Access Blog
  • Kiadványaink az MTMT-ben
  • Kiadványaink a REAL-ban
  • CrossRef Works
  • ROR ID

Contact

  • L'Harmattan Szerkesztőség
  • Kéziratleadási szabályzat
  • Peer Review Policy
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Dokumentumtár
  • KBART lists
  • eduID Belépés

Social media

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn

L'Harmattan Open Access platform

AnmeldenRegistrieren

Benutzeranmeldung

eduId Login
Ich habe mein Passwort vergessen
  • Suche
  • OA Kollektionen
  • L'Harmattan Archive
Deutschde
  • Englishen
  • Françaisfr
  • Magyarhu