Ugrás a tartalomra
mobile

L'Harmattan Open Access platform

  • Keresés
  • OA Gyűjtemények
  • L'Harmattan Archívum
Magyarhu
  • Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde
BejelentkezésRegisztráció
  • Kötet áttekintése
  • Oldal
  • Szöveg
  • Metaadatok
  • Kivágás
Előnézet
022_000153/0000

Teológia és teremtés: Mélységek és magasságok. Az Evangélikus Hittudományi Egyetem oktatóinak és doktoranduszainak tanulmánykötete

  • Előnézet
  • PDF
  • Metaadatok mutatása
  • Permalink mutatása
Szerző
Bácskai Károly, Baloghné Vincze Katalin, Csepregi Zoltán, Fabiny Tamás, Gombkötő Beáta, Hafenscher Károly, Jasper-Makay Emese, Kodácsy-Simon Eszter, Molnár Lilla, Nagy Krisztina, Nagy Szabolcs, Pángyánszky Ágnes, Pap Kinga Marjatta, Pápai Attila, Pongrácz Máté, Seben Glória, Seffer Valentina, Szabó Lajos, Thuránszky István, Varga Gyöngyi
Cím (EN)
Theology and Creation: Depths and Heights. A collection of studies by teachers and doctoral students of the Lutheran Theological University
Tudományterület
Teológia / Theology (13036)
Sorozat
Teológia és…
Tudományos besorolás
tanulmánykötet
022_000153/0016
  • Kötet áttekintése
  • Oldal
  • Szöveg
  • Metaadatok
  • Kivágás
Oldal 17 [17]
  • Előnézet
  • Permalink mutatása
  • JPG
  • TIFF
  • Előző
  • Következő
022_000153/0016

OCR

Iskolaváros a semmiből Glauchában Mint a fent idézett Francke-mondatokból kiderül, a szociális gondoskodás kezdettől fogva összeforrott az oktatás feladatával," így az árvaház növekedése szükségszerűen vezetett egy iskolaváros születéséhez. 1695-ban indult el az elemi oktatás, 1696-ban a középfokú a későbbi Paedagogium Regium előzményével, 1697 pedig a máig folyamatosan működő Latina alapítási éve." Juliane Jacobi még doktori disszertációjában állította fel azt a hipotézist, hogy Francke intézményében már a növendékek felvételekor sajátos válogatás zajlott: más korabeli árvaházaktól eltérően nem a szociális rászorultság, hanem az elvárható iskolai teljesítmény, azaz a tehetséggondozás (Begabtenförderung) volt a meghatározó szempont. Jacobi szerint ezt a következtetést támasztja alá egyrészt az árvák szociális hátterének vizsgálata (a szülők foglalkozási adatai), másrészt későbbi előmenetelük: a fiúk jelentős hányada, mintegy 3096-a került be a latin iskolába azzal a reménnyel, hogy alkalmasak lesznek az egyetemi tanulmányokra. Az árva fiúk esetében igen magas a lelkészárvák aránya is, majdnem 2096 (ez a lányoknál lényegesen alacsonyabb arány, kevesebb mint 1096), ami nem annyira a gondoskodás igényéről, hanem sokkal inkább a hivatási tradíció fenntartásáról tanúskodik: a lelkészfiaktól egyértelműen azt várták el, hogy apjuk nyomdokaiba lépjenek." 1999 és 2004 között rendkívül nagy mintás empirikus alapkutatás zajlott Jacobi meghatározó részvételével a Franckesche Stiftungen levéltáraiban, amelynek során több mint tízezer egykori növendék előmenetelét vizsgálták meg, és gyűjtötték változatos lekérdezésre alkalmas adatbázisokba. Ennek alapján Jacobi némiképp módosította tézisét: a városból és közvetlen környékéről ugyan rászorultsági alapon, távolabbról viszont már tanulási teljesítmény szerint, tehetséggondozási céllal, határozott pályaválasztási elvárásokkal kerültek be az árvaházba a növendékek." A Francke által létrehozott glauchai iskolarendszert a szemléletesség kedvéért három forrás segítségével mutatom be. Ezek közül a legrészletesebb a már említett, 1701 és 1709 között több kiadásban megjelenő és folyamatosan bővülő, figyelemfelhivo Fußstapfen, amelynek utolsó kiadása külön alfejezetekben emlékezik meg az egyes tagintézményekről (az alábbi táblázatokban jele: 1709). A második szöveg ugyancsak a nyilvánosságnak volt szánva, és reklámcélokat szolgált, bár soha nem jelent meg nyomtatásban: egy sajátos , kérdezz-felelek" fikció, ma a , gyakran ismételt kérdések" műfajába lenne sorolható (az alábbi táblázatokban jele: 1720). 5 Vö. JACOBI 2003. 6 FRANCKE [1709] 1994, 470-473. 0. ” [DITTRICH-]JACOBI 1976, 99-102. 0.; JACOBI — MÜLLER-BAHLKE 1998, XXV-XXVIII. O.; JACOBI 2003. 8 JACOBI 2004, 63. 0.3 20074, 3-4. O. % KRAMER 1882, 504-508. o.

Szerkezeti

Custom

Image Metadata

Kép szélessége
1949 px
Kép magassága
2693 px
Képfelbontás
300 px/inch
Kép eredeti mérete
1.29 MB
Permalinkből jpg
022_000153/0016.jpg
Permalinkből OCR
022_000153/0016.ocr

Linkek

  • L'Harmattan Könyvkiadó
  • Open Access Blog
  • Kiadványaink az MTMT-ben
  • Kiadványaink a REAL-ban
  • CrossRef Works
  • ROR ID

Elérhetőség

  • L'Harmattan Szerkesztőség
  • Kéziratleadási szabályzat
  • Peer Review Policy
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Dokumentumtár
  • KBART lists
  • eduID Belépés

Social media

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn

L'Harmattan Open Access platform

BejelentkezésRegisztráció

Bejelentkezés

eduId Login
Elfelejtettem a jelszavamat
  • Keresés
  • OA Gyűjtemények
  • L'Harmattan Archívum
Magyarhu
  • Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde