OCR
2.2. PROBLÉMÁS ALKOHOLFOGYASZTÁS * 39 ellenkezőleg, az izoläciöt, elmagänyosodäst erösitö szer, az öröm vagy a bänat társa, bátorságot adó szíverősítő, vagy éppen a problémáktól való menekülés segédeszköze, az igazság vagy a téboly, a kötelékekből való felszabadulás vagy a rabság itala, vagy akár szomjoltó, amely állandó szomjúságot kelt. Hosszan lehetne a példákat sorolni, azonban ennyi is elegendő annak érzékeltetésére, hogy az alkohol milyen mélységes ambivalenciát, ellentétes tartalmakat hordozó szimbólum a , nyugati" kultúrában. Olyan képlékeny, paradox mezőt jelenít meg, amelyben a jelentések nem egyértelműen tisztázottak, ahol a ,jó" és a , rossz" nem különül el világosan. Szimbolikusan analóg a vérrel (Krisztus vére), a lélekkel vagy szellemmel — a spiritus mint a bor kétszeres lepárlásából keletkezett tiszta szesz a ,spiritus vini", azaz a , bor lelke" után kapta a nevét —, és természetesen szoros kapcsolatban áll a vággyal és a szenvedéllyel, amelyekhez kultúránk szintén ambivalensen viszonyul. Platón, majd a keresztény szerzők egyszerre láthatták a vágyban a bukás és a lélek felemelkedésének lehetőségét, miként a szenvedélyben a , hübriszt" vagy bűnt, illetve az istenségnek való odaadást. Hasonlóan, a részegség és a mámor is jelen lehet Loyolai Szent Ignác imájában - , Krisztus vére, részegíts meg engem" —, és éppúgy lehet a Szentlélekkel eltelő apostolok pünkösdi mámora, mint Noé vétke vagy akár a végső lealjasodás szimbóluma. Minden alkohollal, ivással, részegséggel kapcsolatos jelenség ebben a kulturálisan közvetített, ellentmondásos, bonyolult jelentésmezőben helyezkedik el, ami tetten érhető akár az olyan egészen hétköznapi, részeg embertársunkra tett megjegyzés kétértelműségében is, mint a , na, ő már jól érzi magát". Az alkohol megkerülhetetlenül jelen van hétköznapjainkban és még inkább hétvégéinkben és ünnepeinkben, legyen szó akár a nyílt utcán alkoholos befolyásoltság alatt tartózkodókról, az utcákra (is) kitelepülő vendéglátóhelyekről, alkoholreklámokról, filmekről, a boltok italpultjairól, az alkoholtartalmú illat-, tisztálkodási és ápolószerekről, gyógyászati készítményekről vagy édességekről, élelmiszerekről. Borotválkozás vagy csokoládéevés közben gyakran nem is vagyunk tudatában annak, hogy alkohollal kerültünk kapcsolatba. A , normális" vagy , szociális" ivóknak ugyan nem feltétlenül tűnik fel, az alkohol mindenütt jelenvalóságára érzékeny felépülőben lévő alkoholisták számára azonban nyilvánvaló tény, hogy nehéz egy átlagos napot úgy eltölteni, hogy az ember ne találkozna az alkohollal valamilyen formában. 2.2. Problémás alkoholfogyasztás A kereszténység már a kezdetektől, Pál apostol óta elítélte a részegeskedést, s a mértéktelen alkoholfogyasztást bűnnek tekintette. A XVI-XVII. században röpiratok tömegei árasztották el a városokat, melyek , az italozás elvetemült kárhozottjait" ostromolták. Magyarországon már a középkorból ismeretesek