OCR Output

2.2. PROBLÉMÁS ALKOHOLFOGYASZTÁS * 39

ellenkezőleg, az izoläciöt, elmagänyosodäst erösitö szer, az öröm vagy a bänat
társa, bátorságot adó szíverősítő, vagy éppen a problémáktól való menekülés
segédeszköze, az igazság vagy a téboly, a kötelékekből való felszabadulás vagy
a rabság itala, vagy akár szomjoltó, amely állandó szomjúságot kelt. Hosszan
lehetne a példákat sorolni, azonban ennyi is elegendő annak érzékeltetésére,
hogy az alkohol milyen mélységes ambivalenciát, ellentétes tartalmakat
hordozó szimbólum a , nyugati" kultúrában. Olyan képlékeny, paradox mezőt
jelenít meg, amelyben a jelentések nem egyértelműen tisztázottak, ahol a
,jó" és a , rossz" nem különül el világosan. Szimbolikusan analóg a vérrel
(Krisztus vére), a lélekkel vagy szellemmel — a spiritus mint a bor kétszeres
lepárlásából keletkezett tiszta szesz a ,spiritus vini", azaz a , bor lelke" után
kapta a nevét —, és természetesen szoros kapcsolatban áll a vággyal és a szen¬
vedéllyel, amelyekhez kultúránk szintén ambivalensen viszonyul. Platón,
majd a keresztény szerzők egyszerre láthatták a vágyban a bukás és a lélek
felemelkedésének lehetőségét, miként a szenvedélyben a , hübriszt" vagy
bűnt, illetve az istenségnek való odaadást. Hasonlóan, a részegség és a mámor
is jelen lehet Loyolai Szent Ignác imájában - , Krisztus vére, részegíts meg
engem" —, és éppúgy lehet a Szentlélekkel eltelő apostolok pünkösdi mámora,
mint Noé vétke vagy akár a végső lealjasodás szimbóluma. Minden alkohollal,
ivással, részegséggel kapcsolatos jelenség ebben a kulturálisan közvetített,
ellentmondásos, bonyolult jelentésmezőben helyezkedik el, ami tetten érhető
akár az olyan egészen hétköznapi, részeg embertársunkra tett megjegyzés
kétértelműségében is, mint a , na, ő már jól érzi magát". Az alkohol megke¬
rülhetetlenül jelen van hétköznapjainkban és még inkább hétvégéinkben és
ünnepeinkben, legyen szó akár a nyílt utcán alkoholos befolyásoltság alatt
tartózkodókról, az utcákra (is) kitelepülő vendéglátóhelyekről, alkoholrek¬
lámokról, filmekről, a boltok italpultjairól, az alkoholtartalmú illat-, tisz¬
tálkodási és ápolószerekről, gyógyászati készítményekről vagy édességekről,
élelmiszerekről. Borotválkozás vagy csokoládéevés közben gyakran nem is
vagyunk tudatában annak, hogy alkohollal kerültünk kapcsolatba. A , nor¬
mális" vagy , szociális" ivóknak ugyan nem feltétlenül tűnik fel, az alkohol
mindenütt jelenvalóságára érzékeny felépülőben lévő alkoholisták számára
azonban nyilvánvaló tény, hogy nehéz egy átlagos napot úgy eltölteni, hogy
az ember ne találkozna az alkohollal valamilyen formában.

2.2. Problémás alkoholfogyasztás

A kereszténység már a kezdetektől, Pál apostol óta elítélte a részegeskedést, s
a mértéktelen alkoholfogyasztást bűnnek tekintette. A XVI-XVII. században
röpiratok tömegei árasztották el a városokat, melyek , az italozás elvetemült
kárhozottjait" ostromolták. Magyarországon már a középkorból ismeretesek