OCR Output

ANTIFILOZÓFUSOK II.

tani!” — Krisztus utolsó szavai a kereszten azt tanúsítják, hogy Isten a
Fiában saját magától vett távolságot, azért, hogy a hamis szeretetet,
amely mindig kompromisszummal és közönségesen végződik, a valós¬
sal cserélje fel."

„Eli, Eli, lama szabaktäni!” - ez az egyetlen eredeti arámi mondat,
amely Jézustól az ő anyanyelvén a tudósításokban fennmaradt. Isten
nem kísérti az embert, de kisértheti önmagät: „God was forsaken of
God", Ő nem fordul el soha az embertől, azonban elfordul önmagától,
amikor érte meghal. Míg a modern filozófiák láncolatok, érvel Ches¬
terton, amelyek összekötnek, addig a kereszténység kard, amely elvá¬
laszt és megszabadít. Elválasztja az életet a haláltól, az efemert, a
bomlásnak indultat az örökké valótól, a hazugságot az igazságtól.
Máté evangéliuma a passió e pillanatában a világ széteséséről, dara¬
bokra hasadásáról tudósít, egy olyan világrengésről, amely alapjaiban
fordítja fel az addig ismert világot: , És íme a templom kárpitja a
tetejétől az aljáig kettéhasadt. A föld is megindult, és a sziklák meg¬
repedeztek. A sírok megnyíltak, és sok elhunyt szentnek a teste feltá¬
madt” (Mt 27,51-52).

Az igazi szeretet ellenben mindig áldozattal, önfeláldozással, ,, vér¬
ontassal” jár. Mig a ,,buddhizmus modern pantheizmust és immanen¬
ciát kínál, a kereszténység humanitást, szabadságot és szeretetet. A sze¬
retet személyiséget kíván, azért a szeretetet egyben elválasztást követel.
Ebben mutatkozik meg a szakadék a buddhizmus és a kereszténység
között. A buddhista és a teozófus személyisége az elbukott ember, az
ő világ-lelkük azt kéri az embertől, hogy belevesse magát. A keresz¬
ténység isteni centruma ezzel szemben kivetette az embert magából,
azért, hogy szerethesse”. Az evangéliumok szeretetelve tehát paradox,
el kell határolnunk a szeretet köznapi fogalmától. , Való igaz, hogy
létezik olyan dolog, amit pontatlanul szeretetnek hívnak: azokat a
szegényeket illeti meg, akik kiérdemlik. Ám a szeretet, amely azokat
illeti meg, akik érdemesek rá, egyáltalán nem szeretet, hanem csak
igazságosság. Az érdemteleneknek van reá szükségük."

Nem szabad összekeverni ezt az önmagában iszonyatos képzetet, hogy Isten
a kereszten elhagyja önmagát, a , Nemo contra deum nisi deus ipse" goethei lázadá¬
sával (magyarul kb. , Szemben Istennel csak Isten állhat").

34