OCR
ANTIFILOZÓFUSOK II. , Ama nap, a harag napja, e világot lángba dobja: Dávid és Szibilla mondja." Jónás alakját a korabeli tudósítások, így Vasari és Condivi életrajza szerint utoljára festette meg Michelangelo. Nemcsak Jónás némileg ruhásan is majdnem mezítelennek ható alakja tér el a többi prófétáétól, de az elhelyezése is különös, mert a művész pontosan az oltár fölé tette, az Utolsó ítélet Krisztus-alakjának síkjába — a hagyományos értelmezés szerint az örök élet reménységeként, de mint alább javaslom, ennél többértelműbb kapcsolódást teremtve Jónás és az ítélő Megváltó között. Noha az Utolsó ítélet majd húsz évvel a mennyezetfíreskók után készült el, nyilvánvalóan egységes kompozícióról van szó. Michelangelo Jónása nagy testű, robusztus férfi, atletikus alakja és kerek arca korántsem fennkölt, inkább plebejusjellemre utalhat. Indulatosan félrefordulva ül a töklevél árnyékában, feltehetőleg Ninivével szemben. Fejét felfelé fordítja, mintha az Úrra tekintene. A Sixtus-kápolna terében ténylegesen is a mennyezeti freskö Teremtöjere tekint Jónás. Az egész kompozícióban ő az egyetlen bibliai alak, aki az Atyával szemkontaktusban van. Arra a Mindenhatóra tekint, ahhoz szól tehát a próféta, akivel most perel: szája nyitott, talán éppen az Úrnak válaszol valamit — sőt netán éppen az utolsó hozzá intézett szavaira reagál? Jobb combjánál egy hal mered be a képbe két géniusz társaságában, akik a látott vagy vizionált történésekre reagálnak: az egyik, a fiúalak rettegve, a másik, a lány szemét lecsukva, merengőn. Ahhoz túl szerény méretű ez a nagy fejű hal, hogy egykor Jónást elnyelhette volna, de nyilvánvaló, hogy nem csak a jónási történet narratívájára utal a jelenléte. Hiszen Michelangelo is tudta, hogy a hal már a görög nevében -— ICHTHYS - rejlő utalás miatt is a Krisztus jele volt Róma ókeresztény katakombáiban. Az átlósan balra dőlő test mellett ugyancsak átlósan egymásra vonatkoztatható a fenti tökinda, Ninive jelképeként, és alul a hal, amely nemcsak Jónás életének nagy drámájára, a halál és a megváltás emberi drámájára utal, hanem a ninivei prófécia értelmezésének is a kulcsa. Mintha a halmotívumnak ez az ambivalenciája a halál és a megváltás között indikálná a bal oldali képmező rejtélyes gesztusait is: a próféta különös kézmozdulatot tesz, amelyre a művészettörténet eddig 24