Skip to main content
mobile

L'Harmattan Open Access platform

  • Search
  • OA Collections
  • L'Harmattan Archive
Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde
  • Magyarhu
LoginRegister
  • Volume Overview
  • Page
  • Text
  • Metadata
  • Clipping
Preview
022_000149/0000

Antifilozófusok II. Radikális gondolkodás a művészet tükrében

  • Preview
  • PDF
  • Show Metadata
  • Show Permalink
Author
Kocziszky Éva
Title (EN)
Antiphilosophers II. Radical Thinking Reflected in Arts
Field of science
Filozófia, filozófiatörténet / Philosophy, history of philosophy (13033)
Series
SZFE Könyvek
Type of publication
monográfia
022_000149/0021
  • Volume Overview
  • Page
  • Text
  • Metadata
  • Clipping
Page 22 [22]
  • Preview
  • Show Permalink
  • JPG
  • TIFF
  • Prev
  • Next
022_000149/0021

OCR

ANTIFILOZÓFUSOK II. MERTEK , Jónás pedig lement a hajó aljába, és lefeküdt, és elaludt..." (Jón 1,5) Jónást, Amittaj fiát, Isten elismert prófétáját (2Kir 14,25), elküldi az Úr az Asszír Birodalom királyi városába, Ninivébe (Jón 3,1): , Kelj fel, menj el Ninivébe, a nagy városba, és hirdesd néki azt a beszédet, amit én parancsolok néked!" Meg kell prófétálnia a város bűnös lakóinak, hogy hamarosan elkövetkezik a végórájuk: negyven nap múltán Isten eltörli a föld felszínéről a várost. A próféta azonban nem azt válaszolja e megbízásra, hogy , ímhol vagyok?" , hanem sebtében hajóra száll Jaffában, és az ellenkező irányba, Iársis felé elhajózik. Csakhogy a Mindenható elől nincs menekülés: az Úr iszonyú vihart támaszt, a hajó Jónással együtt már-már elsüllyed. A próféta ismét teljesen hihetetlen, sőt abszurd módon reagál erre az eseményre: lemegy a hajófenékbe, és lefekszik aludni. Lehetséges, hogy az alvásba menekül, de az is lehet, hogy valóban gondtalanul pihen, míg a kormányos rá nem üvölt: , Mi lelt, te nagy alvó? Kelj fel és kiálts a te Istenedhez, hátha gondol velünk az Isten és nem veszünk el" (Jón 1,6). Protestáns teológusok szerint Jónás valamiféle , ostoba biztonság"-ban (brutae securitatis) reménykedhetett. Luther ehhez még azt is hozzátette, hogy nyilvánvalóan durván horkolhatott is. Kálvin pedig egyenesen bűnözőnek nevezte a prófétát, mivel gyermekkora óta ismerte az Urat, és mégis ellent mert mondani neki. De vajon a mihasznaság és az Istennel szemben tanúsított arcátlanság késztethette Jónást arra, hogy menekülése közben egyszerűen lefeküdjön aludni? Az elbeszélés pszichologizálása helyett az Írás kontextusában kereshetünk választ erre a kérdésre, miközben előzetesen megállapíthatjuk, hogy az Ószövetség Jónása olyan paradox figura, aki minden cselekedetében ellentmondásos, aki szüntelenül valami egészen mást tesz, mint amit a közönséges józan ész diktálna: a mármár elsüllyedő hajó fenekében egyszerűen alszik, a hal gyomrában Istent dicsőíti, az univerzális, az Izráelnek tett ígéreteken túlmutató kegyelem hatalmas pillanatában haragszik. Excentrikus lenne ez a Jónás, mert radikálisan idegen tőle minden vallásos képmutatás, tehát egyszerűen egy igazi próféta? S mint próféta, világosan nem tudva is tudja, hogy az ő története egy nálánál mérhetetlenül nagyobbnak a 20

Structural

Custom

Image Metadata

Image width
1867 px
Image height
2671 px
Image resolution
300 px/inch
Original File Size
1.18 MB
Permalink to jpg
022_000149/0021.jpg
Permalink to ocr
022_000149/0021.ocr

Links

  • L'Harmattan Könyvkiadó
  • Open Access Blog
  • Kiadványaink az MTMT-ben
  • Kiadványaink a REAL-ban
  • CrossRef Works
  • ROR ID

Contact

  • L'Harmattan Szerkesztőség
  • Kéziratleadási szabályzat
  • Peer Review Policy
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Dokumentumtár
  • KBART lists
  • eduID Belépés

Social media

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn

L'Harmattan Open Access platform

LoginRegister

User login

eduId Login
I forgot my password
  • Search
  • OA Collections
  • L'Harmattan Archive
Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde
  • Magyarhu