forgó intézmény, amit általában TTK-s Filozófia Tanszékként azonosíthatunk,
a környezetében bekövetkezett politikai, adminisztratív és szervezeti keretek
változásai következtében két alkalommal maga is jelentősen átalakult: az 1968
és 1991 között működő TTK Filozófia Tanszék 1991-tőla TTK Társadalomtudomá¬
nyi Kabinetjének filozófiai egységévé/csoportjává alakult, majd 1994-től 2016-os
megszüntetéséig Tudománytörténet és Tudományfilozófia Tanszékként folytatta
tevékenységét. Jelen áttekintésünk követi ezt a történeti folyamatot.
Természetesen az évtizedek során a TTK-s tanszék (a továbbiakban Tanszék)
nem pusztán működésének intézményi, adminisztratív aspektusait tekintve
változott: jelentős mértékben átalakult a Tanszéken folyó oktatási és kutatási
tevékenység is. TTK-s Filozófia Tanszékként meghatározó feladata volt a köte¬
lező marxista filozófiai tárgyak, a dialektikus és történeti materializmus okta¬
tása, amelyeket egyre nagyobb arányban különféle szabadon választható filo¬
zófiai kurzusok egészítettek ki, majd váltottak fel, olyannyira, hogy a marxista
tárgyak kötelező oktatásának megszűntével az 1990/91-es tanévtől (immár a
Társadalomtudományi Kabinet filozófiai egységeként) felajánlott filozófiai kol¬
légiumok száma 70(!)-re emelkedett.° Tudomänytörtenet &s Tudomänyfilozöfia
Tanszékké alakulva a filozófiai kurzusok mellett, illetve egy részük helyett a
tudományelemző diszciplínák, tudománytörténeti, tudományfilozófiai, termé¬
szetfilozófiai, tudományszociológiai, kognitív tudományi kurzusok oktatása
került előtérbe.
A Tanszéken folyó kutatómunka mindvégig a természettudományok és a
matematika filozófiai kérdései körül forgott és inkább csak metodológiai szem¬
pontból alakult, formálódott. A kezdeti, adminisztratív és ideológiai korlátokon
a 90-es évektől sikerült gyorsan túllépni. Az új kutatásfinanszírozási viszo¬
nyok között megszerzett szerény támogatások lehetővé tették a nemzetközi
tudományos közösségek munkájába való valamilyen szintű bekapcsolódást.
A Tudománytörténet és Tudományfilozófia Tanszék egyes témakörökben ké¬
pessé vált hasonló orientációjú külhoni intézményekkel való aktív együttműkö¬
désekre, nemzetközi szervezetekhez, kutatási trendekhez, programokhoz való
csatlakozásra.
Dolgozatunkbanmegpróbáljuka változó szervezeti, oktatásiés kutatásiügye¬
ket egyaránt bemutatni. Mivel az 1970-es évek közepétől a tanszék megszünte¬
téséig mindketten a tanszék munkatársai voltunk, írásunknak szükségképpen