OCR Output

II. RÉSZ. AZ ELŐTTÜNK ÁLLÓ ÚT

kizárólag az ember számára hasznos mivolta miatt is védeni és fejleszteni
kellene, akkor mennyivel inkább okunk volna rá, ha még önértékét is
elismernenk.!*

Sok nép, igazából talán minden társadalom, a szentet a Természetben
találja meg. A szent dolog nem alku tárgya, hacsak nem tudjuk meg¬
magyarázni, hogy nem is tud károsodni, hogy lényegileg sérthetetlen.
A Gangesz folyó a hinduk számára szent — úgy nevezik: Ma Ganga. És
mégis: egyike a legszennyezettebb folyóknak a világon. Ipari vegysze¬
rek, háztartási hulladék, mezőgazdasági eredetű szennyezés és a kre¬
matóriumok egyaránt terhelik. Sokan állítják, hogy nincs ellentmondás
a folyó szentsége és hulladékbefogadó jellege között, mert, mennyei lé¬
vén, a Gangesz sérthetetlen. Általános gyakorlat, hogy magyarázkodni,
okoskodni kezdünk, ha szándékaink és szükségleteink ellentmondásba
kerülnek.

Csak olyankor tudjuk elkerülni, hogy az egymással összeegyeztet¬
hetetlen használatokat okoskodással próbáljunk meg összebékíteni, ha
a szent megvédése nem kerül túl sokba. Csak ilyenkor ragaszkodunk
ahhoz, hogy a szent védelmében nincs kompromisszum. Beninben pél¬
dául a szent ligetek védelmét törvénybe iktatták. Az ott élő közösségek
sokféle társadalmi gyakorlatához van szükség az erdőkben található
anyagokra: levelekre, állatokra, vízre, kövekre. A területeket azért tart¬
ják szentnek, mert a hagyomány úgy tartja, hogy szellemek és istensé¬
gek lakják őket. Ezek a helyek szertartások helyszínéül is szolgálnak.
Vadászati tilalom van bennük, és felgyújtani sem szabad a bozótot.
A szent erdők gondozását és védelmét hagyományosan egy bizonyos
család tagjaira bízták. A favágást, a gyógynövények és ehető növények
gyűjtését a helyi közösségek szabályozták (Houngbo, 2019). Beninben
közel háromezer szent liget van. Ezek 18 000 hektáron terülnek el, ami
az ország területének 0,1690-a. Maguk a ligetek kicsik, csak tizedük
haladja meg az öthektáros méretet (Soury, 2007). Az erdők egyébként
fogyóban vannak Beninben: 1990-ben még az ország felét borította
erdő, ez most már csak alig 40%.

Sokan úgy gondolják, hogy a szentség megéléséhez tartozik az ámu¬
lat, a csodálkozás, a transzcendens tudatosodása. Mindnyájan valahogy

14 Nagy köszönettel tartozunk Simon Beardnek a Cambridge Egzisztenciälis Kockä¬
zat Tanulmányi Központtól a természet belső értékéről folytatott beszélgetésekért,
melyekből nagyon sokat tanultunk arról, hogy miként lehet meghatározni a termé¬
szet erkölcsi értékét. Nem azt, hogy mit gondoljuk ezekről a rendkívül bonyolult
kérdésekről, hanem hogy miként gondolkozzunk róluk. A Jelentésben (11. fejezet)

az ő ötleteinek a vázlatával találkozhatunk.

144