OCR
22. A globális pénzügyi rendszer A Természetet hagyni, hogy viragozhasson, annyit tesz, mint a Természetbe befektetni. A kormányoknak állnak rendelkezésükre eszközök, ha csak közvetett eszközök is, amelyekkel ezt elérhetik. Ezek az adóktól, támogatásoktól, szabályozásoktól és tiltásoktól kezdve a természetspecifikus mechanizmusokig — mint például az ökoszisztéma-szolgáltatásokért történő kifizetésekig (13. szövegdoboz) és biodiverzitás-kiegyenlítési rendszerekig — terjednek. Amíg a hivatalos fejlesztési támogatáson belül a biodiverzitás finanszírozásának relatív aránya növekedett az elmúlt években, addig a jelenlegi pénzáramok elégtelenek a fejlődő országokban felmerülő megőrzés szükségleteihez. A pénzáramok növelése megvalósítható adósságelengedés formájában, közvetlen támogatásokban vagy műszaki segítségnyújtásban. A természeti tőkébe való állami befektetések tekintetében kötelező érvényű célok kitűzése és ezzel a globális célkitűzések teljesítésének biztosítása újabb fontos lépést jelentene. A biodiverzitás veszteséghez-hanyatláshoz kapcsolódó kockázatok, az ellátási láncok mentén található ökoszisztémák termelékenységének és rezilienciájának csökkenése jelentős makrogazdasági és pénzügyi következményekkel járnak. Sokkal nagyobb globális támogatást igényelnek a kezdeményezések, amelyek arra irányulnak, hogy a pénzügyi intézmények megértsék és tudatosítsák a Természettel kapcsolatos pénzügyi kockázatokat, és hogy az éghajlattal kapcsolatos pénzügyi kockázatok növekedéséből tanuljunk és azokra építsünk. A központi bankok és a pénzügyi felügyeletek a Természettel kapcsolatos pénzügyi kockázatok rendszerszintű értékelésével támogathatják ezt. Egy sor globális követelményre van szükség, amelyeket olyan adatok kell hogy alátámasszanak, amelyek hitelesek, s egyszersmind hasznosak is a döntéshozatalban. Így a vállalkozások és pénzügyi intézmények kötelezhetők lennének arra, hogy egyéb célkitűzéseikbe integrálják a Természettel kapcsolatos megfontolásokat. Az alapgondolat végső soron az, hogy vegyük rá ezeket, hogy mérjék fel és hozzák nyilvánosságra a természetitőke-használatukat. A természettel kapcsolatos pénzügyi közzétételekkel foglalkozó munkacsoport 2020-as megalapítása egy lépés ebben az irányban. Egyre több jel utal arra, hogy az egyéni befektetők azt kívánják a befektetési szolgáltatásokat kínálóktól, hogy azok befektetési döntéseik során legyenek figyelemmel a fenntarthatésägra és a Természetre (UNEP és PRI, 2019). Ha a biodiverzitás védelmét az intézményi befektetők és eszközkezelők vagyonkezelői feladataiba ágyaznák, azzal biztosítható lenne, hogy befektetési politikáikban számításba vegyék a természeti 139