Direkt zum Inhalt
mobile

L'Harmattan Open Access platform

  • Suche
  • OA Kollektionen
  • L'Harmattan Archive
Deutschde
  • Englishen
  • Françaisfr
  • Magyarhu
AnmeldenRegistrieren
  • Buch Übersicht
  • Seite
  • Text
  • Metadaten
  • Clipping
Vorschau
022_000140/0000

Költészet és ritualitás a kortárs magyar színházban. Vidnyánszky Attila és Visky András színházi világa

  • Vorschau
  • PDF
  • Zeige Metadaten
  • Permanenten Link anzeigen
Autor
Prontvai Vera
Title (EN)
Poetry and Ritual in Contemporary Hungarian Theatre. The stage universes of Attila Vidnyánszky and András Visky
Field of science
Előadóművészet (zene, színháztudomány, dramaturgia) / Performing arts studies (Musicology, Theater science, Dramaturgy) (13051)
Series
Károli könyvek. Monográfia
Type of publication
monográfia
022_000140/0192
  • Buch Übersicht
  • Seite
  • Text
  • Metadaten
  • Clipping
Seite 193 [193]
  • Vorschau
  • Permanenten Link anzeigen
  • JPG
  • TIFF
  • zurück
  • Weiter
022_000140/0192

OCR

ÖSSZEGZÉS kompozíciót az előadás összművészeti jellege, valamint a foszlánydramaturgia határozza meg. Vidnyánszky és Visky színpadköltészete eltér egymástól, de a költészet a szcenika legmeghatározóbb elemeként mindkét alkotóra jellemző, és ars poeticaként vallják a költői, poétikus színház létjogosultságát. A költői nyelv színpadi megvalósulásában mindkettejüknél a jelek kiterjesztése kap hangsúlyos szerepet, amely következményeként az emberi testek és sorsok Krisztus-metaforaként ágyazódnak a színpad terébe. Színházi világukat erőteljes képiség, ahagyományos színpadi idő és tér megbontása, az ok-okozati viszonyok homálya, egy-egy hangulat vagy lelkiállapot színpadra rendezése, a zene és a mozgás hangsúlyos volta jellemzi. Szcenikus költeményeik középpontjában a metafora működése az, amely lehetővé teszi a jelenlevő személyekben létrejövő transzformációt oly módon, hogy a metaforikus ábrázolásmód nem marad meg csupán a műalkotás keretein belül, hanem a transzformáció segítségével magát a jelenlevőt is Krisztus-metaforává teheti. Visky szavaival élve mindkét alkotót annak felfedezése foglalkoztatja, , hogyan viselkedeik ugyanaz a szöveg különböző terekben, mivé válik az Írás, akár nagy betűvel is, a Szentírás, amikor sbedobjukx a térbe, xodavetjiik«, és élni hagyjuk.”>*4 »AZ a program, amely a költészetet visszavezetni szándékozik az írás transzperszonälis — Es szentsegi jelöletü — cselekvéséhez, a sleépítés folyamatac, a hithirdeté beszéd dekonstrukcidjaval jar egyiitt”°® — írja Pilinszky írásai kapcsán Mártonffy. Ha a kortárs színház palettáján helyezzük el Vidnyánszky költői kategóriába sorolható rendezéseit vagy a színpadra állított Visky-drámákat, olyan alkotásokkal találjuk szemben magunkat, amelyek dekonstrukciós mozzanatokat is hordoznak magukban. Jacgues Derrida A kegyetlenség színháza és a reprezentáció bezáródása című tanulmányából" kiderül, hogy a filozófus szerint a színház akkor logocentrikus és teologikus, ha egy szerző-teremtő távolról megszabja a reprezentáció idejét és értelmét. A dekonstrukciós elemeket magukba foglaló színházi előadások olyan nyitott dramatikus és színházi textusokat hívnak életre, amelyek lehetőséget adnak a jelenlevők közti találkozás-esemény megélésére, és a résztvevők egymáshoz való viszonyának átértelmezésére, újragondolására adnak lehetőséget. Bár kutatásaim során elsősorban a metaforikus és a szimbolikus jelentésképzéssel, költészet és ritualitás összefüggéseivel 564 Hegyi Réka: A rendező barátja és rossz lelkiismerete. Beszélgetés Visky Andrással, Látó, 15. evf., 2004/8-9. http://epa.oszk.hu/00300/00384/00019/02.html (Letöltes: 2021. október 21.) 565 Mártonffy: Biblikus hagyomány, 117. 566 Derrida: A kegyetlenség színháza. s 191 "

Strukturell

Custom

Image Metadata

Bild Breite
1867 px
Bild Höhe
2670 px
Bild Auflösung
300 px/inch
Dateigröße
1.2 MB
Permalink zum JPG
022_000140/0192.jpg
Permalink zur OCR
022_000140/0192.ocr

Links

  • L'Harmattan Könyvkiadó
  • Open Access Blog
  • Kiadványaink az MTMT-ben
  • Kiadványaink a REAL-ban
  • CrossRef Works
  • ROR ID

Contact

  • L'Harmattan Szerkesztőség
  • Kéziratleadási szabályzat
  • Peer Review Policy
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Dokumentumtár
  • KBART lists
  • eduID Belépés

Social media

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn

L'Harmattan Open Access platform

AnmeldenRegistrieren

Benutzeranmeldung

eduId Login
Ich habe mein Passwort vergessen
  • Suche
  • OA Kollektionen
  • L'Harmattan Archive
Deutschde
  • Englishen
  • Françaisfr
  • Magyarhu