VIDNYÄNSZKY ATTILA Es VISKY ANDRÁS SZÍNHÁZI VILÁGÁNAK JELLEMZŐI
sokszor bibliai idézetekkel vannak kiegészítve, vagy egy-egy bibilai szituáció
újraírásai. A fenti meglátások alapján az előadások szövegcentrikusak, a textusok
nyelvi és stilisztikai rétegei a szereplők imaszituációit erősítik, olyan feltámadást
váró monológok, amelyek végül felülírják a kiinduló barakkhelyzetet. A szökés
egyetlen érdemi cselekményét — a megmenekülést — Vitéz megérkezése hozza
el, aki elmeséli, hogyan élte túl az orosz hómező hideg éjszakáját:
Akivel bajuk van, és akitől meg akarnak szabadulni, azt elküldik egy másik fogoly¬
táborba valamiféle értelmetlen megbízatással, télen, és azt mondják neki, még söté¬
tedés előtt térjen vissza. De a sötétedésig nem lehet visszaérni. Miért is vágták volna
le? Nem kellett nekik az én lábam. Fogságba kerültem, de akkor már tudtam, hogy
mindent túl fogok élni. / BÁTYUS: Fél lábon?! Mese! / VITÉZ: Nem, nem, dehogy.
Amikor besötétedett, megálltam a hómezőn, és azt mondtam az Úristennek: Levágtad
a lábamat, most le akarod vágni a másikat is? Bosszúból megint elmesélem neked az
egész életemet. Ez hatott."
A BARAKKDRAMATURGIA TÉRSZERKEZETE
A Ceausescu-diktatúra tapasztalatainak színpadra állításához alkalmazott ba¬
rakkdramaturgia a kezdetektől fogva meghatározza a kolozsvári alkotó munkás¬
ságát. Elképzelése szerint a színház olyan hely, ahová alkotók és nézők együtt,
szabad elhatározásból zárkóznak be, azt várva, hogy valamiféle maradandó
szabadításesemény történjen velük. Visky szerzői instrukciói, a barakkdrama¬
turgia meghatározza a rendezések térhasználatát és díszletét: , Majdhogynem
üres, nagy kiterjedésű játékteret látunk magunk előtt, amelyet egy szürke opera¬
fólia vagy fölvállalt filmvászon takar le." Vagy: , Tágas, erős jelként működő
térarchitektúrára gondolunk, amelyet konkrétan beazonosítható helyszínné a
jelenetek változtatnak át.""" Komporaly szerint az előadók és nézők olyan közös
és szabadon választott élményben vesznek részt, amelyben a tér valóban, fizika¬
ilag is bezárul, nincs belőle menekülési útvonal. Az előadás első perceiben a
színpadtérrel egybekötött nézőtérből olyan cella lesz, ahol nincsenek ajtók, nyí¬
lások, az előadás utolsó jelenete pedig helyreállítja a bezártságot előidéző szitu¬
ációt."" Véleményem szerint a Visky-művek színpada a fogságba került egyének
188 Visky: A szökés, 50—51.
189 Visky: Ki innen, 85.
40 Uo., 10.
®1 „Through the application of Barrack Dramaturgy, performers and audience sign up for a shared
experience: being enclosed into a claustrophobic space in which the performer-spectator proximity