OCR Output

KORTÁRS MISZTÉRIUMJÁTÉKOK

agyonhajszolt ló is több elemből áll, és darabjai külön-külön jelennek meg a
színpadon (5. kép). Alekszandr Csepurov színháztörténész megfogalmazásában
ahogy az emberi lélek, úgy a színpadon levő díszlet, az álomban látott ló is szét
van tépve a színpad terében."?

Raszkolnyikov úgy gondolja, hogy a nem közönséges emberek bármiféle tettet
elkövethetnek, joguk van átlépni bizonyos korlátokon eszméik megvalósítása
érdekében.

Miért szegezik ezt nekem, minden oldalról, hogy bűn! Hogy megöltem egy ocsmány,
kártékony férget, hát ez bűn? Hogy vért ontottam?! Vért ontanak és ontottak, mióta a
világ világ, ömlött, mint a pezsgő, és aki ontotta, azt megkoszorúzták a Capitoliumon,
és később az emberiség jótevőjének nevezték. Nem fér a fejembe, miért tiszteletre

méltóbb forma bombákkal, szabályos ostrommal pusztítani az embereket?"

A Raszkolnyikov kezében megjelenő balta — amely a hős lelkiismeret-furdalását
kifejezve a színpadtérben hatalmas változatban is megjelenik — a kereszt ellen¬
pontja, ahogy a Halotti pompa című előadásban is az. A gyilkosság elkövetése
után Raszkolnyikovot látomások, képzelgések gyötrik, a Halotti pompa ember¬
ölési jelenetéhez hasonlóan a halott uzsorásasszony egy áttetsző üvegen keresz¬
tül néz vissza a közönségre és a gyilkosára. Mintha a meggyilkolt egyén ezentúl
mindig az elkövető közelében élne, és csak egy üvegfal határolná el tőle, amely
ugyan elkülöníti az élőket és a holtakat, de közben fel is mutatja egymáshoz
fűződő, kitörölhetetlen, szimbiotikus viszonyukat. A főhős rémképeiben a vá¬
randós Lizaveta (Jelena Zimina) is vissza-visszatér, rituálisan meg is szüli vele
együtt elhalálozó gyermekét.

A Bűn és bűnhődés Vidnyánszky rendezésében misztériumjáték, amelyben
nem Raszkolnyikov a főszereplő, hanem a jelen nem levő, feltámasztott Lázár,
aki halála után új életet nyer. A színpadon megjelenő szereplők több jelenetben
is úgy keringnek, mintha haláltáncot járnának, felmutatják nehéz élethelyzete¬
iket, elmondják bűneiket mielőtt belehelyeznék magukat a halálba. Egyféle danse
macabre ez, amelyet Raszkolnyikov, Szvidrigaljov (Dmitrij Liszenkov), Marmeladov,
Dunya, Szonya és a többi szereplő együtt adnak elő. Raszkolnyikov csupán egy
közülük, és részben megfigyelőként van jelen közöttük. E költői misztériumjáték
polifonikus: a színpadra rendezett haláltáncban az egyének történetei összefo¬
nódnak, egymásba hajolnak, sokszor egymás mellett, párhuzamosan zajlanak.

159 Az idézet a Raszkolnyikov találkozása a krokodillal című filmben hangzik el, amelyet Mispál
Attila rendezett. A filmet 2018. július 11-én mutatták be az Esztergomi Várszínházban.
160 Idézet az előadásból, amelynek magyar nyelvű forgatókönyve nálam megtalálható.

s 157 +