OCR
PRONTVAI VERA: KÖLTÉSZET ÉS RITUALITÁS A KORTÁRS MAGYAR SZÍNHÁZBAN a középkori misztériumdrámák "sugárzó" középonttal rendelkeznek, és ez a középpont határozza meg a szereplők magatartásformáit. Ehhez képest a kortárs drámákban inkább lírai képmások" jelennek meg, Alfred Jarry Übü király című műve kapcsán kifejti, hogy bár a szereplők nagyrésze az Übü papához való viszonyban kerül kifejtésre, a dc-$áma mégsem épül a középponthoz való viszonyok bemutatatására. Bécsy fejtegetése alapján Übü lírai képmás, nem jellem, , ő csak szerkezetileg középpont, s nem állítható róla, hogy xsugárzóx középpont, hiszen a szereplők (tág értelemben véve a szót) viselkedését nem ő határozza meg." Vidnyánszky Krisztus-ábrázolásainak és Visky színházi világának középpontja nem jelenik meg szereplőként a színpadon. Becket Tamás, Szent Johanna, a negyedik király, az apostolok, Pornó, a Névtelen Férfi, Carvaggio, Vitéz, Bátyus, Angyal nem határozzák meg a többi szereplő viselkedését, Bécsy olvasatát figyelembe véve akár lírai képmásoknak is tekinthetők, akik egy jelen nem levő ,, sugárzó középpontra", Krisztusra utalnak. A misztériumjátékként értelmezhető előadások Vidnyánszky több mint kétszáz rendezésének igen szűk, mégis legmarkánsabb vonulatát adják, alapjukat pedig a gyilkosság allegorikus színpadi ábrázolása teremti meg. A (Krisztus-) gyilkosság mint centrális kérdéskör Visky alkotásait is kíséri, rendezőtől és helyszíntől függetlenül. Ahogy azt az előadáselemzések során bizonyítani törekszem, e kortárs misztériumjátékok, passiók vagy mirákulumok Krisztus vagy a szentek életének konkrét eseményeit állítják színpadra. Ütköztetik az e világi létet és a transzcendens dimenzót úgy, hogy a bennük megjelenő szereplők végül az Isten-közelbe kerülnek, vagyis hátrahagyják földi életük korlátait, fosághelyzeteit. Ahogy Bécsy utalt rá, a kortárs misztériumjátékok a középkoriaktól líraiságukban térnek el, a dc$ámászövegekben felfedezhető lírai látásmód helyett — mivel a kötet elsősorban a színre vitt előadásokra fókuszál — a költői színház eszközeit igyekszem kiemelni. MISZTÉRIUMJÁTÉKOK VISKY ANDRÁS SZÍNHÁZI VILÁGÁBAN (Tanitvanyok, Alkoholistak) Eltekintve a Visky-drámák történetétől, az író liturgikus szinhazeszménye értelmében a színházi tér fekete doboz, , az üres sír húsvéti reprezentációjaként az alászállás és fölemelkedés, a halál és a feltámadás, a transzgresszió és a #0 Becsy: A liraisag es a mai drama, 720. 41 Uo., 717. * 138 ¢