OCR
A - A, A LITURGIKUS SZÍNHÁZ TESTBE ÍRÓDÓ NYOMAI tompításával az emberi test kirekeszti magát a valóságos létezés teréből, és egy idő által körülhatárolt materiális barakkba helyezi önmagát. A másik ember vagy Isten létezését a szubjektum csak a saját teste által tapasztalhatja meg, a másik (ember vagy Isten) befogadása — amennyiben ez nem valamiféle presszió hatására történik — az idő felfüggesztésének, valamint a test teljességének átélése, az emberi identitás meghatározó eleme is. A Pornó című előadás szereplőit idézve: ,- Melyik forradalomra gondolsz? / — Én csak egyetlenegyről tudok. Arról, amikor a testem fölszabadult az idő súlya alól és tőlem függetlenül örült önmagának,”385 A női test Visky alkotásaiban - és a Halotti pompában is — a gyermekhez való viszony különböző aspektusaiból mutatkozik meg. A gyermekvárás, a gyermek elvesztése, az árva gyermek vagy a gyermeknélküliség szintén Krisztus-motívumok: a megtestesülés, Krisztus kisgyermekként való érkezésének szimbólumai." Amennyiben a születendő vagy meg nem született gyermek, valamint az erőszakot ätelö ember imitatio Christikent villan fel a liturgikus színház előadásaiban, a néző számára értelmet nyerhet saját testének problematikussága: szembesülhet az Istentől születés, az Istenből származás és a benne való lét lehetőségével. A Krisztus-történetre való ráismeréssel visszahelyezheti valóságos létezésből kimozdult testét annak időtlen valóságába. , A — a. Ez minden művészet alapképlete"?§7 — írja Pilinszky a naplójegyzeteiben. Az előadások által felidézett kollektív mítosz a jelenlevő emberi testek jelen idejébe helyeződhet, kérdőre vonhatja önmagukról kialakult (test)kepüket. Märtonffy irja Pilinszkyröl, hogy [a] lirikus az iräst egy, a Krisztus-követes eszmenyeböl levezetett s a személyiség egészének ätformäläsät celzö program részeként fogja fel, amelyben az írás és a test médiuma szoros kölcsönösségben hivatott teljesíteni közvetítő feladatát: az én kenotikus leépítését és maradéktalan átengedését a transzcendens teremtő működésének. A megpróbáltatásokat átélt szubjektum Visky-műveiben az élet folytathatóságának különféle módjait keresi. Pornó, Caravaggio, Teréz anya, a tanítványok: misztikusok. Woodruff Caravaggio-rendezése a szentség fogalmának dekonstrukcióját célozza meg, ugyanakkor kiemeli a festő istenkeresésének feszültségeit, szakralitással átitatott képeinek sikereit. Az előadás egyaránt mutatja fel a Krisztus által alapított Egyház gyengeségeit és az istenkereső festő személyiségének disszonáns megnyilatkozásait. Pornó szétosztja tehetségét az éhező 385 Visky: Ki innen, 83. 386 Az [Ige testté lett, és köztünk lakott." Jn 1, 14 387 Pilinszky: Naplók, töredékek, 116. 388 Mártonffy: Biblikus hagyomány,196. s 131 "