OCR
A - A, A LITURGIKUS SZÍNHÁZ TESTBE ÍRÓDÓ NYOMAI üzenete szerint a sebzett emberi test maradandóan magán hordja az erőszak nyomait, amelynek feldolgozása életfeladattá válik. A másik ember (erőszakos) érintése küszöbtapasztalat, amely átfordíthatja a résztvevők és szemlélők világról alkotott gondolkodásmódját. OCULI CHRISTI Az erőszak, a test felmetszésének átélése után a csonka szubjektum saját történetének felelevenítésével és értelmezésével próbál megkönnyebbülni, keresi hátralevő életének értelmét. Visky alakjai — Teréz anya, Bernadett, , Pornó" — belső hangot követnek, a folyamatos megszólítottság állapotában vannak. A test és az identitás töredékességének megtapasztalása után kegyelmi állapotba kerülnek: a lelkük mélyén rejtőző egzisztenciális jelentések új formát öltenek bennük, és keresik az utat az élet (csonka testben való) létezésének folytatásához. A belső vagy az őket körülvevő külső (színpad)térből érkező, a hosszú monológok során megismételt hangok a nem idő, az állandóság hangjai, a test végtelenbe konzerválásának jelei. Visky drámái Isten szóra bírásának történetei, ahogy Júlia, úgy a többi alkotás hőse is állandó dialógusban áll a transzcendenciával, a drámákban megírt személyek állandó imádságban élik életüket. A folyamatos önértelmezés, kérdésfeltevés, az élet- és testtörések emlékeinek fölidézése az előadásokban a rituális megtisztulásokhoz hasonló. A test történeteinek chicagói előadásában mind a négy darab egy, a színpadtérben felépített fürdőszobában játszódik a rituális megtisztulás szimbólumaként." A belső megtisztulást, a másik embertől való egészséges függetlenedést eredményezi a Csipesz és Bernadett által végrehajtott kővé változtatás rítusa is. A Caravaggio terminalban a festő alkotásainak jelentős része szakrális tartalmú alkotás, modelljeit az evangélium történései szerint állítja be. Erre utal Woodruff rendezésének elején a Lázár feltámasztása című kép színészek által való megjelenítése is. Az evangélium textusa az előadás során egyfajta szövegkönyvként, partitúraként értelmezhető: Lena belehelyezkedik az evangélium partitúraként értelmezett textusába, modellként részese a róla készülő Bűnbánó Magdolna képnek, beszélni kezd élete szégyenteljes eseményeiről, amikorra a festmény elkészül, visszanyeri szüzességét. 381 Keresztelő Szent János a Jordán vizében merítette alá a hozzá érkezőket, így keresztelte meg őket. Lásd Jn 1, 24—28 s 129 "