OCR Output

A - A, A LITURGIKUS SZÍNHÁZ TESTBE ÍRÓDÓ NYOMAI

üzenete szerint a sebzett emberi test maradandóan magán hordja az erőszak
nyomait, amelynek feldolgozása életfeladattá válik. A másik ember (erősza¬
kos) érintése küszöbtapasztalat, amely átfordíthatja a résztvevők és szemlélők
világról alkotott gondolkodásmódját.

OCULI CHRISTI

Az erőszak, a test felmetszésének átélése után a csonka szubjektum saját törté¬
netének felelevenítésével és értelmezésével próbál megkönnyebbülni, keresi
hátralevő életének értelmét. Visky alakjai — Teréz anya, Bernadett, , Pornó" —
belső hangot követnek, a folyamatos megszólítottság állapotában vannak. A test
és az identitás töredékességének megtapasztalása után kegyelmi állapotba ke¬
rülnek: a lelkük mélyén rejtőző egzisztenciális jelentések új formát öltenek
bennük, és keresik az utat az élet (csonka testben való) létezésének folytatásához.
A belső vagy az őket körülvevő külső (színpad)térből érkező, a hosszú monológok
során megismételt hangok a nem idő, az állandóság hangjai, a test végtelenbe
konzerválásának jelei. Visky drámái Isten szóra bírásának történetei, ahogy
Júlia, úgy a többi alkotás hőse is állandó dialógusban áll a transzcendenciával, a
drámákban megírt személyek állandó imádságban élik életüket.

A folyamatos önértelmezés, kérdésfeltevés, az élet- és testtörések emlékeinek
fölidézése az előadásokban a rituális megtisztulásokhoz hasonló. A test történe¬
teinek chicagói előadásában mind a négy darab egy, a színpadtérben felépített
fürdőszobában játszódik a rituális megtisztulás szimbólumaként." A belső
megtisztulást, a másik embertől való egészséges függetlenedést eredményezi a
Csipesz és Bernadett által végrehajtott kővé változtatás rítusa is. A Caravaggio
terminalban a festő alkotásainak jelentős része szakrális tartalmú alkotás, mo¬
delljeit az evangélium történései szerint állítja be. Erre utal Woodruff rendezé¬
sének elején a Lázár feltámasztása című kép színészek által való megjelenítése
is. Az evangélium textusa az előadás során egyfajta szövegkönyvként, partitú¬
raként értelmezhető: Lena belehelyezkedik az evangélium partitúraként értel¬
mezett textusába, modellként részese a róla készülő Bűnbánó Magdolna képnek,
beszélni kezd élete szégyenteljes eseményeiről, amikorra a festmény elkészül,
visszanyeri szüzességét.

381 Keresztelő Szent János a Jordán vizében merítette alá a hozzá érkezőket, így keresztelte meg
őket. Lásd Jn 1, 24—28

s 129 "