OCR Output

A - A, A LITURGIKUS SZÍNHÁZ TESTBE ÍRÓDÓ NYOMAI

testeket, ezzel együtt állandó istenkeresésben éli életét. Miközben a legmagasabb
egyházi köröktől kap megrendeléseket, szakrális témájú festményein utcalányok,
szegényházakban és kocsmákban tengődő emberek arcait örökíti meg. Visky
alkotásában Caravaggio monomániás, édesapja halálát nem tudja feldolgozni,
folyamatosan visszatér ehhez az eseményhez. Kényszeresen beszél a halálról,
pestisben elhunyt apjáról, a halott test látványa szinte vonzza. Az amerikai ren¬
dező által színpadra vitt előadásban a halál gondolatának repetitív visszatérését
a színpadon jelenlevő, ravatalra emlékeztető hullaházi ágyak illusztrálják. (11.
kép) A Woodruff által megvalósított provokatív rendezés Caravaggio életét
montázsszerűen jeleníti meg. A szcenika a visszaemlékezés egyes állomásait
ábrázolja, azokat a képeket, amelyek a festő halála előtt peregnek le emlékezeté¬
ben. A megcsonkított — vendettában megvakított — emberi test a látás elveszté¬
se ellenére is vissza tud tekinteni azokra a meghatározó élményekre, amelyek
élete során érték őt. A rendező által használt, sokszor filmszerű, vetített háttér¬
rel illusztrált színpad képei egymással felcserélhetők, a halál előtti utolsó pilla¬
nat szempontjából teljesen mindegy, melyik emlék villan fel először, és melyik
utoljára. Ahogy az elromlott tévéképernyőre jellemző villódzás a megvakítás
motívumára utal a rendezésben, hasonlóképp a szcenika képeinek váltakozása
Caravaggio emlékeinek feltolulására, gyors egymás utánjára utal. Az előadást
gyakran uraló kék fények pedig a laboratóriumok villanyfényének, a halotthűtőknek
és a kihűlő emberi testnek a szimbólumai. A darab érdekes momentuma, hogy
a művészt kísérő Cecco (Sinkó Ferenc) dadog, dadogása töredékessé teszi a nyel¬
vet, szétzilál minden letisztult fogalmazásmódot, arra kényszerítve az értelme¬
zőt, hogy újraépítve a nyelvet lépésről lépésre minden dolgot ismét megnevezzen,
újabb jelentéseket tulajdonítva neki. Cecco dadogása utalásként értelmezhető:
Isten közelségének kifejezése a maga teljességében lehetetlen, csak a nyelv arti¬
kulálatlanságában képes az ember ezzel kapcsolatosan bármit kimondani vagy
megfogalmazni. A test csonkaságának kifejezője az is, hogy Caravaggiót a halá¬
la előtt megvakítják. A rendezés alapján a festő lelke mélyén rejtőző egziszten¬
ciális jelentések csak ekkor öltenek testet, a lelkében megjelenő fényforrást a
transzcendenciával azonosítja, annak ellenére, hogy a külvilágból már semmit
sem lát.

A Caravaggio terminalhoz köthető előadás A test történeteinek két darabja, a
Theresa, valamint az Artemisia?" című színdarabok. A Teréz anya (hit)életét
feszegető alkotás a halott emberi testekhez való viszonyt helyezi középpontba,

377 Visky Andras: The Unburied. The Saint of Darkness, Foreign Affairs Theatre, London. A bemutató
datuma: 2017. november 20. Rendezé: Camila Franca és Trine Garrett. Ud: Theresa. Theatre
Y, Chicago. A bemutató dátuma: 2018. május 25. Rendező: Melissa Lorraine. Uő: Artemisia.
Theatre Y, Chicago. A bemutató dátuma: 2018. május 25. Rendező: Andrej Visky.

s 127 "