OCR
A - A, A LITURGIKUS SZÍNHÁZ TESTBE ÍRÓDÓ NYOMAI elzárta előtte. / Nem tudom, kicsoda."?? Mindezzel párhuzamosan Csipesz teste is csonka, hiszen a nyelvére függesztett tárgy akadályozza őt a beszédben, a Bernadett nyakába akasztott — önként viselt — fémcsipesz pedig gátolja azt, hogy a fiún kívül más is sértetlenül közelíthessen a lány testéhez. A test megszüntetésének, másik dimenzióba emelésének lehetősége a színpadra állított Visky-művek kísérője, mintha a kiúttalannak tűnő élethelyzetekből csak a test felszámolása, kiüresítése árán valósulhat meg a menekülés. A Caravaggio terminal című darabban a festő a halott emberi testeken keresztül folyamatosan azt kutatja, hogy létezik-e a lélek, amely olykor-olykor átfénylik egy-egy festményén. Bernadett megtanulja Csipesztől, hogy az ember nemcsak saját testét, hanem a másik ember lelkét is felszámolhatja, semmissé teheti. Elhatárolódnak a számukra nyomasztó egyénektől, kőnek, lélek nélküli embernek tekintik. Van egy vékony sáv, van egy éles határvonal élet és nem élet között, van egy késpengekeskeny meder, egy gázló élet és halál között, van egy vékony sáv, van egy éles határvonal azénéletem és a nemazénéletem között, egy keskeny meder, türkörfényes gázló, világló tisztás, ezt a vékony sávot, éles határvonalat, keskeny medert, ezt a tükörfényes gázlót, alig világló tisztást úgy hívják, hogy Soha." A két árva gyermek játéka során rituális gyilkosságokat hajt végre, olyan szertartásformát, "! amely mindig ugyanazt a metodikát követi: hátat fordítanak a nem kívánt felnőttnek, és akkora erővel, mint egy diófa, "? kimondják azt a szót, hogy soha, kővé változtatva ezzel azokat az embereket, akikről többé nem akarnak tudomást szerezni. Az előadás így a temetés rituális jegyeit hordozza magán. A szűk, kövekkel körbeborított színpadtér középen a ravatalnak tekinthető ágy a szülőanya eltemetésének, elgyászolásának helyszíne: ravatal. Ha Bernadett képtelen arra, hogy megölje, megszűntesse a saját vagy az anyja életét, akkor magába temeti, elföldeli őt, és többé nem akar tudomást venni róla. Érdekes felvetése a rendezésnek, hogy a Bernadett által végrehajtott rituális gyilkosság soha nem ér véget, befejezhetetlen, hiszen a színpad terét megszámlálhatatlanul sok kavics keríti körbe. A gyermekek szerint az elfeledni kíván egyén , [ulgyanolyan, mint a többi ember, itt van, jön-megy, éli az életét, pontosan úgy, ahogy a többi ember, különbségek nélkül, azt hiszi, hozzád beszél, azt hiszi, van valami 369 Visky: Ki innen, 241. 370 Uo., 198. 371 Visky András megfogalmazása. Visky András: Megöltem az anyámat, szerk. Prontvai Vera, Budapest, Mária Rádió, 2020. https://www.mariaradio.hu/cikk/5191/Visky. Andras (Letölés: 2021. október 30.) 372 Visky: Ki innen, 216. s 125 +