»csipesziil” tudja, a lélek suta és csonka nyelvén, amely épp a maga gyengeségében
érkezhet el a teljességhez. Bernadett számára a fiú az a múzsa, ihlető, aki mindig
kíséri őt, és bár gyermekkori fizikai kapcsolatuknak vége szakad, a lány tovább¬
ra is párbeszédet folytat vele. Karin Conrood meglátása alapján Csipesz úgy
vezeti Bernadettet, ahogy Beatrice vezeti Dantét az Isteni szinjatékban.*® A fiú
keveset beszél, szavai olykor szelídek, máskor vadak, néha elhalkulnak, de Ber¬
nadett számára minden szituációban egyformán jelen vannak. A lány nem tud
függetlenedni a fiú személyiségétől, még a halála után sem.
Mivel a Visky-művekben felrajzolt alakok többnyire egy nagyon közelinek
tűnő halálélmény rabságában élnek, állandó önértelmezésre, a velük megtörtént
helyzetek és szituációk felemlegetésére, elemzésére kényszerülnek. A Megöltem
az anyámat identitásjáték, amely nem a gyermek, hanem az anya hiányáról, az
anya nemlétéről szól. A valóságos történeten alapuló előadásban az árvaházban
nevelkedő félig cigány származású lány azért kezd el kutatni szülei után, hogy
megtalálja önazonosságát, saját személyiségét. A név hiányával is küzdő fősze¬
replő, Bernadett — születési nevén Irén —, mindig is a Judit nevet szerette volna
viselni. A névtelenség Visky drámáiban a traumatizált élet- és kudarchelyzetek
kísérője, a tanítványok, a Visszasziiletés Névtelen Férfija, , Pornó" és Bernadett
megcsonkított identitással rendelkeznek. A nevek hiánya az emberi testet is
csonka, halálhoz közeli állapotba, az identitásvesztés mentális fogságába helye¬
zi. A tanítványok csak a névvel ellátott kabátok felvétele után jutnak identitáshoz,
.Pornó" vezeték- és keresztnevét nem ismerjük, ahogy a Névtelen Férfiről sem
tudunk hasonlót. A Megöltem az anyámat című darabban Albert Csilla és Dimény
Áron feldolgozásában az előadás kezdetén Bernadett nejlonnal letakarva fekszik
egy kórházi ágyon. A deszkaágy, amely néha asztalként is funkciónál, mindvégig
a díszlet központi eleme marad, az élet feláldozásának helye: oltár. A testbe zárt,
csonka szubjektum anya nélküli, mentális bezártságból a lány az erek felvágá¬
sával akar elmenekülni, de valamilyen véletlen folytán a többiek mindig életben
tartják. A csuklóira helyezett gézlapok az előadás során mindvégig arra utalnak,
hogy Bernadett képtelen feldolgozni az eltaszítottságot, és saját életéből, testéből
a test felhasításával, az erek kettévágásával szeretne kilépni. , Nem tudok elvé¬
rezni. / Kérdezik, ki zárta el a vénámon a csapot. / Nem tudom, hát nem a kór¬
házban zárták el? / Nem, nem, a kórházban csak magamhoz térítettek, valaki