OCR
RITUALITÄS VIDNYÄNSZKY ES VISKY SZINHÄZI VILÄGÄBAN gyilkosság folytonosságát. Borbély költeményét idézve: , Egy gyilkosság / sosincs lezárva... / mivel állandóan folyamatban van / ezért örök."??§ Vidnyánszky Halotti pompájában az emberi test nem a halálban, hanem a várakozásban nyer értelmet, az előadás cselekményváza az egyetemes gyilkosság pillanata, s mindaz, ami ezt követően meghatározza az emberi létezést. A színházi nyelv költőisége lehetővé teszi, hogy az előadás mindig a gyilkosság itt és mostját írja színpadra úgy, hogy közben feleleveníti mindazt, ami előtte történt, vagy utána még bekövetkezhet. Az előadás jelrendszerébe integrálódó haszid gondolkodásmód és az auschwitzi mészárlásokat idéző záróakkord az értelmetlen halállal való szembesülés feloldása. A vagonokban haláluk felé tartó, megbélyegzett holokausztáldozatok keresik a lehetőséget az Istenről való beszéd fenntartására; a vele való találkozásra; várják a Messiás eljövetelét. E jelenet kitágított harmóniája a várakozás állapotának folyamatosságára utal, és a jövő felé fordulás egyetlen lehetséges módját teremti meg. Az előadás záró képében a saját haláluk felé tartó zsidó emberek által felidézett történetek a haszid hagyománynak megfelelően olyan teremtő aktivitást eredményeznek, amely kiutat mutat a brutalitás uralta értelmetlen létezésből. Borbély szavaival: , A legenda szerint a Messisás is újraszületett a haszidok között. Hiszen ma is, nemzedékről nemzedékre, testet ölt közöttünk. Csak mi nem vesszük észre, mert a parúzia, a várakozás ideje folyamatos."??? A Tanítványok Tamás és János apostola az üdvözülési esélyek latolgatásával vannak elfoglalva, amikor azt firtatják, hogyan lehetséges, hogy a négy evangélista közül csak egy számol be az üdvösségre vonatkozó, keresztfán elhangzott beszélgetésről, majd az ötven-ötven százalékos üdvözülési arány megdöntésére törekszenek: , Estragon Tamás: Az egyik lator üdvözült. Vladimir János lemondóan: Az egyik. Estragon Tamás bátorítva őt: Ötven. Nem rossz százalék. Az egyik, azaz ötven százalék." A darab sugallata alapján az üdvözülési arányok megváltoztathatók, amennyiben az ember kitör az önmagában rejlő lelki barakkból, és a másik ember megváltása érdekében is tesz lépéseket. A Visszaszületés a haszid hagyományokat követve egy áldozati rítust is felelevenít, előrevetítve ezzel a holokauszt során meghurcolt zsidó emberek sorsát: 328 Borbély: Halotti pompa, 179. 329 Borbély: Egy gyilkosság mellékszálai, 111. 330 Visky: À szôkés, 108. + 109 +