OCR Output

RITUALITÄS VIDNYÄNSZKY ES VISKY SZINHÄZI VILÄGÄBAN

A Vidnyánszky és Visky által képviselt rituális színház liturgikus vonala a II.
Vatikáni Zsinat értelmében hordozza magában a performativitás lehetőségét.
Eszerint a szertartás folyamán , érzékelhető jelek jelzik és a maguk sajátos mód¬
ján meg is valósítják az ember megszentelését [...] a fő és a tagok együtt, tejes
értékű, nyilvános istentiszeletet mutatnak be."? A megszentelődés az isteni
jelenlét megtapasztalásának eseményjellegéből fakad, amely egy addigi életet
meghaladó cselekvésre késztetheti a befogadót. Visky értelmezésében az utolsó
vacsorán Krisztus és a tanítványok soha meg nem történt rítusban jelentést
tulajdonítottak szavaknak és mozdulatoknak. Ezt az eseményt Krisztus halála
és feltámadása hitelesítette és töltötte meg valósággal: ,a szertartásba vetett
anyagon túli létrejötte nem marad meg saját anyagában, vagy az átváltozást
celebráló személy privilégiumaként. A mérhetetlenül nagyobb áttöri a tér hie¬
rarchikus viszonyait, és az átváltozás ráhárul minden egyes jelenlevőre."??
A szentmisében a kenyér és a bor valóban Krisztus testévé és vérévé válik, a je¬
lenlevők pedig részesülhetnek belőle. A szentmisében zajló performatív aktus
ereje az alapító esemény megismétlésében és az átváltoztatásban rejlik: , Vegyé¬
tek, egyétek, ez az én testem... Igyatok ebből mindnyájan, mert ez az én vérem. .."???

A színházi előadás hatékonyságra való törekvése, rituális funkciója akkor
valósulhat meg, ha a jelenlevőknek lehetősége adódik megtapasztalni a transz¬
cendenssel való találkozás lehetőségét. A színpadon végrehajtott rítusoknak
köszönhetően a néző viszonyíthatja magát az adott rítus által képviselt alapító
eseményhez, illetve a szertartás során megnyitott szakrális dimenzió jelöltjéhez.
Vidnyánszky és Visky liturgikus színházának célja ember és Isten, valamint az
ember és ember között létrejövő korrelációra való rákérdezés, az emberi identitás
egy másik, sok esetben őt meghaladó szubjektummal való szembesítése. A két
alkotó színházi világa nemcsak a szó szoros értelmében vett egyetemes emberi
sorsok megváltottságát ábrázolja, hanem utat nyit a jelenlevők Istenkapcsolatá¬
nak megéléséhez is, tudva azt, hogy a katarzis élménye csak az élet ritka, kitün¬
tetett pillanataiban valósulhat meg, és nem minden előadás kínál misztikus
élményt. Darida Visky meglátása kapcsán — amely szerint napjaink színházában
igény mutatkozik az új intimitásra, a másik közelségére és a másikon keresztül
történő önfelismerésre — kiemeli, hogy ez az esemény akár az ágostoni fordulat¬
hoz is hasonló, misztikus élményt nyújthat.?! Vagyis a transzcendenssel való

321

Diós — Vicziän (szerk.): Magyar Katolikus Lexikon, 896.

Visky: A különbözőség vidékén, 7.

323 Mt 20, 26-27.

324 Darida Veronika: A keresés színháza, Színház, 2021. március. http://szinhaz.net/2021/06/16/
darida-veronika-a-kereses-szinhaza/ (Letöltés: 2021. november 11.)

322

* 103 "