OCR Output

PRONTVAI VERA: KÖLTÉSZET ÉS RITUALITÁS A KORTÁRS MAGYAR SZÍNHÁZBAN

VLADIMIR JÁNOS: Két eset lehetséges: a kiszámoláskor vagy neked kell mondani
a tizet, vagy nekem. / ESTRAGON TAMÁS: Eddig stimmt. / VLADIMIR JÁNOS:
Ha neked kellene mondani, akkor én eléd vágok, kilépek a sorból, és elkiáltom, hogy
tíz. Koncentráció kérdése az egész. Ez egy klasszikus koncentrációs gyakorlat. Volt
rá példa."

A Visszaszületés színpadát bőrhártyán futó kézírás borítja, mely utal az írásra
mint túlélési formára, valamint az Írássá alakított életre. A férfi saját életének
eseményeit írói alkotásán, írásművén keresztül elemzi, így részese lesz annak az
önátadásnak, amelyről az Írás beszél.

A másokért vállalt áldozat inspirációs hátterében a Visky-drámákban
Maximiliam Kolbe atya?" élettörténete áll. A lágerlét tanítómesterének példája
abban mutatkozik meg, hogy minden külső korlát ellenére az ember belső sza¬
badságán, saját döntésén múlik, mi mellett vagy mi ellen hoz döntéseket.
A Visszaszületésben a lágerek kétségbeejtő helyzetében élő Mester Isten oldalán
foglal állást, amikor megmenti az éhhaláltól a fiút, és biztatja őt egy Istenbe
vetett élet folytatására. Az étel megosztása központi szerephez jut, hiszen a
Névtelen annak köszönheti életben maradását, a lágerlét túlélését, hogy a Taní¬
tó megosztotta vele fejadagját. Csökkentette saját életbenmaradási esélyeit, hogy
rajta keresztül egy másik élet újjászülethessen. Ezt az önfeláldozást eleveníti fel
Máté és Simon búcsújelenete a Tanítványok című drámában, amely a Hommage
a Kertész Imre alcímet viseli:

MÁTÉ: A tanító úr? Hol lehet a tanító úr? SIMON: Már nincsen közöttünk. Már na¬
gyon régen nincsen velünk. MÁTÉ: Szegény. SIMON: Szegény. MÁTÉ: Azt mondta,
ne sajnáljuk. SIMON: És mi mégis sajnáljuk. Pedig azt mondta. MÁTÉ: Legalább
fennmaradt, amit mondott. SIMON: Az igaz. Az igaz. MÁTÉ: Csakhogy nem érti

senki. Senki emberfia."

A kereszt szimbóluma a Tompa által rendezett Tanítványok meghatározó szín¬
padképe: az apostolok ugyanis egy feszület alakú, fehér téglalapokból álló, szűk
színpadtéren mozognak. A kereszt alakú színpad oltárként is értelmezhető:
a szereplők ezen a helyen elevenítik fel a Krisztussal megélt történeteiket, itt
próbálják átélni a személyiségüket meghatározó eseményeket, valamint erre a
feszületre akarják az előadás végén felfeszíteni Péter apostolt. A Caravaggio

314 Visky: A szökes, 112.

315 Auschwitzban önként vállalta a halált embertársa életben maradása végett, így mindketten
megmenekültek: Franc Gajowniczek életben maradt, Kolbe atyát azóta szentté avatták.

316 Visky: A szökés, 120.

+ 100 +