OCR
PRONTVAI VERA: KÖLTÉSZET ÉS RITUALITÁS A KORTÁRS MAGYAR SZÍNHÁZBAN középpontjában áll. A kereszt Vidnyánszky rendezéseinek visszatérő eleme, megjelenik a Johanna a máglyán misztériumjaték dramaturgiäjäban,?” valamint a Vitéz lelek sajätos motivumakent is. Rideg Zsöfia dramaturg elmondäsa alapján az imára kulcsolt kéz keresztvetésének látomása ihlette Claudelt arra, hogy végül elvállalja a darab megírását, a kereszt mint forma így a Vidnyánszky-darab alapstruktúrájaként értelmezhető, túl azon, hogy a színpadon lefelé fordított, békét hozó kard maga is a krisztusi szimbólumra utal. Míg a Johannát (Tompos Kátya) elítélő és az őt körbevevő emberek a színpadon többnyire horizontális mozgást hajtanak végre, Johanna és a rá bízott kard vertikális mozgása a máglya helyén keresztezi egymást. A Tamási-darabban a Balla Péter (Trill Zsolt) szamara"! hátán feltűnő kereszt azt a megtisztulási folyamatot jelképezi, amelyen a főszereplő a háború után keresztülmegy, utat mutatva ezzel az őt körülvevő falusi közösségnek. A Halotti pompa esetében a feszület az előadás második felében válik meghatározó díszletelemmé, amikor feltűnik az Auschwitz felé utazó zsidók hátterében. A tiszta forráshoz való visszatérés Vidnyánszky A szarvassá változott fiú rendezésének egyik alapgondolata, amely a Juhász Ferenc-verset ihlető Cantata profana csodaszarvas-motívumhoz, valamint a 42. zsoltár szarvasmotívumához is köthető.?? A keresztény kultúrára való utalás nemcsak a vers nyelvezetében, hanem a színpadképekben is kimutatható. A , [slzarvam minden ága / tekert aranyperec, / szarvam minden gallya / karos gyertyatartó, / szarvam minden hegye / szép ravatal-gyertya, / szarvam minden lombja / aranycsipke-oltár."?"? — szinpadképi megfogalmazäsa felsorakoztatja a liturgikus terekre emlékeztető, gyertyatartó- és oltármotívumokat. A keresztény kultúrkörre utal a tiszta forrás színpadképi ábrázolása, a víztükör, amiben a fiú megpillantja önmagát, a titkok kapuja mint felfelé törekvő, csillagos égboltra emlékeztető díszletelem, a Jelenések Könyvéből vett idézet és az ahhoz kapcsolódó kaotikusság térbeli ábrázolása is. A Mesés férfiak szárnyakkal színpadtere sokszor templombelsőre emlékeztető tér, ikonokkal, tömjénfüsttel, gyertyákkal és festményekkel, a Vitéz lélek záró színpadképe egy Balla Péter által felépített templom az utolsó vacsora 300 Utalás Rideg Zsófia dramaturg meglátásaira. A szeretet drdamaturgiája. Beszélgetés Rideg Zsófia dramaturggal = A titkok kapuja, szerk. Prontvai Vera, Budapest, Mária Rádió, 2015. https:// www.mariaradio.hu/musor/554/A titkok kapuja (Letöltés: 2020. szeptember 23.) A keresztény hagyomány szerint a szamár az az állat, amely kiválasztatott arra, hogy Krisztust bevigye Jeruzsálembe. s Amint a szarvas kívánkozik / a forrás vizéhez, / úgy kívánkozik lelkem tehozzád, / Istenem!" 42. zsoltár Részlet Juhász Ferenc A szarvassá változott fiú című alkotásából, az előadás szövegéből. https:// konyvtar.dia.hu/html/muvek/JUHASZ/juhasz00001a/juhasz00118c/juhasz00118c.html (Letöltes: 2021. oktöber 30.) 301 302 30 a + 94 +