PRONTVAI VERA: KÖLTÉSZET ÉS RITUALITÁS A KORTÁRS MAGYAR SZÍNHÁZBAN
térbeli ábrázolásának hatására a jelenlevők önmagukat is belehelyezhetik a Bib¬
lia terébe és idejébe, a transzformáció körében meghatározott forma, az emberi
test az egzisztenciális metafora hordozójává válhat. Vagyis a kolozsvári író
drámái és a belőlük létrejövő rendezések lehetővé tehetik az epifániát, mint
ember és Isten közti találkozáseseményt. Tóth Sára megfogalmazásában a me¬
tafora , megsemmisíti az A-t és a B-t egymástól elválasztó teret, olyan világba
helyezve őket, amelyben minden sittx van." Ez a jelen idő pedig megegyezik a
befogadóban születő egzisztenciális metafora jelen idejével, amely egyfajta sza¬
badulástapasztalatot hozhat az egyén számára. , Mert aki az Isten szót mondja,
és valóban Te-t gondol, bármily tévelygés foglya legyen is, az életben neki szánt
igazi Te-t szólítja meg, melyet semmilyen más Te nem képes korlátozni, s mely¬
lyel olyan viszonyban van, hogy az az összes többi Te-t magában foglalja" — írja
Martin Buber.?**
283 Tóth Sára: A képzelet másik oldala. Irodalom és vallás Northrop Frye életművében, Budapest,
KRE-LHarmattan, Károli Könyvek, 2012, 123.
284 Martin Buber: Én és Te, ford. Bíró Dániel, Budapest, Európa, 1994, 90.