OCR Output

PRONTVAI VERA: KÖLTÉSZET ÉS RITUALITÁS A KORTÁRS MAGYAR SZÍNHÁZBAN

tükröződő képéről van szó"??? — írja naplójában a költő. Meglátásom szerint
Pilinszky felismeri, hogy a liturgia történései nem maradhatnak kizárólag a
vallásos szertartás keretei között, a II. Vatikáni Zsinat tanításához hasolnóan a
külső, profán közegben is meg kell ismertetni azokat. Wilson szertartásszínhá¬
za az előadás elején megjelenő rituális gyilkossággal, a színészek lelassult moz¬
gásával, az előadás szavaknélküliségével, kitágított pillanatival és az asszociatív
képek egymásutániságával a szentmise struktúrájára emlékeztette a költőt.

PILINSZKY SZÍNHÁZESZMÉNYÉNEK TOVÁBBÉLÉSE
VIDNYÁNSZKY ÉS VISKY SZÍNHÁZI VILÁGÁBAN

A Pilinszky publicisztikai írásaiban felvázolt liturgikus színház jellemzői — annak
ellenére, hogy az elemzők és kritikusok jelentős része a Pilinszky-féle színházi
olvasatot az érintett előadások kapcsán figyelmen kívül hagyja — felismerhetők
a kortárs drámai és színházi kísérletekben. A Francia fogoly című vers , Belőlem
él! És egyre &hesebben!””"? deszakralizält olvasata is csak az ember kizsákmá¬
nyolását, áldozattá válásának jelentését hordozza, mint azok a liturgikus struk¬
túrára épülő előadások, amelyeket vertikális vonatkozás nélkül értelmeznek.?"
A megváltásesemény teológiája által megvilágítva az idézett versrészlet — ahogy
a Pilinszky-féle liturgikus színház maga is — a krisztusi áldozathozatalt tekinti
viszonyítási pontnak.

Mivel Pilinszky evangéliumi esztétikája nem egy konkrétan meghatározott
keretrendszer, e kötetben olyan előadásokat választottam elemzésem tárgyául,
melyekben más és más szituációk felvillantása során, de egyetlen történet íródik:
Krisztusé. A szelektálás folytán meghatározónak tartottam azt is, hogy a válo¬
gatott előadások valamilyen módon kötődjenek a liturgiához, hiszen Pilinszkynél
a liturgia és a színház összekapcsolása rendszeres. Liturgikus színházon
Vidnyánszky és Visky esetében -— és Pilinszky nyomán - a katolikus liturgiäval
hasonló struktúrájú előadások színre vitelét értem. Mivel a katolikus liturgia
vallási rítus, disszertációmban a liturgikus színház fogalmát a rituális színházon

212 Pilinszky: Naplók, töredékek, 138.

213 Pilinszky János összes versei, 47.

4 Érdekes kutatási téma lehet az Ivan Viripajev Részegek című drámájából született előadások
összehasonlító elemzése. Az előadás Gothár Péter rendezésében 2015. december 19-én került
bemutatásra Budapesten, a Katona József Színházban, 2016. november 19-én pedig a Nemzeti
Színházban Viktor Rizsakov rendezésében. Míg az előbbi a részegség fogalmát a szó eredeti
jelentésében értelmezte, a Rizsakov-féle rendezés annak elvont olvasatát vette alapul, és a transz¬
cendencia által átitatott lélek elköteleződését állította az előadás középpontjába.

s 60"