OCR Output

PRONTVAI VERA: KÖLTÉSZET ÉS RITUALITÁS A KORTÁRS MAGYAR SZÍNHÁZBAN

állítja párhuzamba, az általa írt dyc$ámák számos, a keresztény kultúrkörre való
utalást, szimbólumot hordoznak. A Gyerekek és katonákban hangsúlyt kap maga
a tabernákulum, az Oltáriszentség, amely egy ministránsfiú kíséretében jelenik
meg: , Az ajtó kinyílik, és a Kisfiú, fedetlen fejjel, papi palástban behozza a monst¬
ranciát. Fény egyedül a szentségtartón. Az asztal közepére helyezi. A fény a
monstrancián kihal." Az Urbi et orbi című drámában egy fekete és egy fehér
pápa párbeszéde elevenedik meg, az Élőképekben egy apáca kap hangsúlyosabb
szerepet. A megújulás szimbólumaként a Gyerekek és katonákban egy születen¬
dő gyermek van jelen, a várandós fiatal lány, Aranykontyú (a keresztény hagyomány
szerint Szűz Máriának 12 csillagból álló koronája van)" az újjászületés reményét
hordozza.

PILINSZKY SZÍNHÁZKÖLTÉSZETE

Költészet és színpad összefonódása Pilinszkynél egyrészt a színház kereteinek
szélesítéseként, a transzcendencia kifejezési módjaként, valamint olyan cselekvést
eredményező folyamatként ragadható meg, amely az evangéliumi esztétika fo¬
galmiságának megfeleltethető jelentéseket hív életre. Sepsi meglátása szerint a
költő hetvenes években írt darabjai , sokat merítenek költői technikájából, való¬
jában színházi poétikát dolgozott ki, s nem színházelméletet."" Sepsi Pilinszky
költői elemeket is magába foglaló színházeszményét Mallarmé alkotásaival is
rokonítja abból a szempontból, hogy a színház az eszme, a gondolat helyszíne,
amely mentális képek egymásutánját tárja fel, és nem csupán színdarabokat
foglal magába, hanem egyfajta költői írásmódot is, valamint az olvasást mint
szinre vitelt.!#5

Ahogy Pilinszky publicisztikai írásaiból kiderül, költészet és színház összefo¬
nódásával Wilson színházában találkozott elementárisan. A süket pillantása
nyelvi sűrítményei és a színpadot uraló képei egymásba játszása a tiszta költé¬
szetre emlékeztette a költőt: ,,... egyedül a költészet tette lehetővé Wilsonék
számára, hogy jelen lehessenek ismét a színpadon"." Pilinszky érzése szerint a
wilsoni színház megszabadul minden érzelmi hatástól, pszichologizálástól és
történéstől, olyan, állapotokat megragadó nyelvi sűrítményeket hoz létre, melyek
az érzékelésnek köszönhetően egy eddig feltáratlan valóság terébe emelik az

182

Pilinszky: Széppróza, 70.

Vö.: , Ekkor nagy jel tűnt fel az égen: egy asszony, akinek öltözete a nap volt, lába alatt a hold,
és a fején tizenkét csillaból álló korona." Jel 12,1

Sepsi: Kép, jelenlét, kenózis, 140.

Sepsi: Pilinszky János mozdulatlan színháza, 27-30.

Pilinszky: Publicisztikai írások, 663.

183
184

185

186

+54 »