Skip to main content
mobile

L'Harmattan Open Access platform

  • Search
  • OA Collections
  • L'Harmattan Archive
Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde
  • Magyarhu
LoginRegister
  • Volume Overview
  • Page
  • Text
  • Metadata
  • Clipping
Preview
022_000140/0000

Költészet és ritualitás a kortárs magyar színházban. Vidnyánszky Attila és Visky András színházi világa

  • Preview
  • PDF
  • Show Metadata
  • Show Permalink
Author
Prontvai Vera
Title (EN)
Poetry and Ritual in Contemporary Hungarian Theatre. The stage universes of Attila Vidnyánszky and András Visky
Field of science
Előadóművészet (zene, színháztudomány, dramaturgia) / Performing arts studies (Musicology, Theater science, Dramaturgy) (13051)
Series
Károli könyvek. Monográfia
Type of publication
monográfia
022_000140/0026
  • Volume Overview
  • Page
  • Text
  • Metadata
  • Clipping
Page 27 [27]
  • Preview
  • Show Permalink
  • JPG
  • TIFF
  • Prev
  • Next
022_000140/0026

OCR

KÖLTÉSZET ÉS RITUALITÁS AZ EURÓPAI SZÍNHÁZBAN me URESEDO RITUALE Bar a színház kialakulásának hátterében az antik korban a Dionüszosz isten kultuszához köthető ditirambus, a középkorban pedig az egyházi liturgiához kapcsolódó húsvéti trópusok álltak," a rítusok színházi intézménnyé alakulása egyre inkább elhagyta a transzcendenciát a színpadokról, a színielőadások túlnyomó része inkább a közönség szórakoztatását tűzte célul." Friedrich Nietzsche korai írásában, A tragédia születésében a görög tragédia eredetének vizsgálatakor kifejti, hogy a Dionüszosz-ünnep során a résztvevők azonosultak a tragédiában fellépő karral, ,átvarázsolódtak", és megváltozott tudatállapotban cselekedtek: E folyamat, amely a tragédia karában zajlik le, maga a drámai ősjelenség: átváltozottként érzékelni önmagunkat, és immár úgy cselekedni, mintha csakugyan más testében, más jellemében lakoznánk. Ez a folyamat áll a dráma fejlődésének elején.”© Nietzsche leírásában az ókori görög tragédiák az individuum ellenében születtek, alakjaik csupán Dionüszosz maszkváltozataiként jelentek meg a színpadon, a tragédia kezdetén Dionüszoszt nem ábrázolták a közönség előtt, pusztán a kar elevenítette fel életének meghatározó eseményeit. Az antik tragédiák résztvevői minden baj háttereként az individuációt, a művészetet pedig a teljessé válás eszközeként tekintették: ,a művészet mint annak örömteli reménysége, hogy megtörhető az individuáció átka, és mint egy újrateremtett egység megteremtője.” Rítus és színház összefüggéseinek vizsgálata kapcsán kiemelendő, hogy Nietsche - akire nagy hatást gyakorolt Schopenhauer és Wagner — különbséget 60 Patrice Pavis: Színházi szótár, ford. Gulyás Adrienn, fordították még: Molnár Zsófia, Rideg Zsófia, Sepsi Enikő, Budapest, LHarmattan, 2006, 366. 61 Richard Schechner: Valós aktusok: betekintés az előadás-elméletbe, A dráma, a cselekményváz, a színház és az előadás, in uő: A performance. Esszék a színházi előadás elméletéről, ford. Regős János, Budapest, Múzsák, 1989, 11—90. % Friedrich Nietzsche: A tragedia születése, ford. Kurdi Imre, Tatár Sándor, Budapest, Helikon, 2019, 67. 63 To., 81. 9 25 e

Structural

Custom

Image Metadata

Image width
1867 px
Image height
2670 px
Image resolution
300 px/inch
Original File Size
963.71 KB
Permalink to jpg
022_000140/0026.jpg
Permalink to ocr
022_000140/0026.ocr

Links

  • L'Harmattan Könyvkiadó
  • Open Access Blog
  • Kiadványaink az MTMT-ben
  • Kiadványaink a REAL-ban
  • CrossRef Works
  • ROR ID

Contact

  • L'Harmattan Szerkesztőség
  • Kéziratleadási szabályzat
  • Peer Review Policy
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Dokumentumtár
  • KBART lists
  • eduID Belépés

Social media

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn

L'Harmattan Open Access platform

LoginRegister

User login

eduId Login
I forgot my password
  • Search
  • OA Collections
  • L'Harmattan Archive
Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde
  • Magyarhu