OCR
A KÉT ALKOTÓ PÁLYAKÉPE Beckett és Kertész Imre életművének párhuzamaival is, amelyek szerinte túlmutatnak az egyszerű gyászon és pesszimizmuson. Tompa Andrea leírja, hogy a szerző lebegő realizmusa valahol a végtelenhez közelítve találná meg a helyét azon a függvényen, ahol a vízszintes vonal a földet, a függőleges az eget jelentené, találkozásuk pedig a nulladik pont lenne, azaz a legtömörebb valóság; ez a függvény a mai magyar drámák világlátását és színházeszményét szeretné modellálni. Inkább az ég, mint a föld madarai ezek a darabok, amelyek meglehetősen magányosan állnának a színpadra írt textusok között."" Visky színházi világa természetesen megközelíthető profán olvasatból is, Danah Monah például Shakespeare-átiratként értelmezi a Júliát, és megjegyzi, hogy a darab női szereplője attól fél, hogy elveszítheti a férfit, akit szeret, és a képzelet világába menekül." Ugyancsak ő abszurdként értelmezi a Tanítványokat, amely központi jeleneteként Estragon Tamás és Vladimir János homíliáját elemzi. Tanulmanyaban kifejti, hogy ez a drama Beckett Godot-ra várva című művének töredékeit váltogatja nem Beckett-fragmentumokkal, homályosan emlékeztetve arra a bibliai jelenetre, ahol az apostolok kétségek és félelem közepette várják az Úr valószínűtlen feltámadását; és megjegyzi, hogy a Beckett-darab újraírása megváltoztatja az eredeti jelentéseket, de amikor a , második fiktív univerzum" betölti felszabadító funkcióját, akkor azonnal fel is bomlik, és a szereplők újra belépnek a keretjáték profán világába." 57 Tompa Andrea: , Angyali részegség". Jelenkor, 50. évf., 2007/6, 689. http://www.jelenkor.net/ archivum/cikk/1263/angyali-reszegseg (Letöltés: 2022. április 11.) 58 Both Romeo and Juliet and Caprice are love stories, where the female protagonist is afraid that she might lose the man she loves, mirroring thus, in an ironic way, the prisoners’ situation. The first aim of the framed productions seems to be taking a step back from the concentrationary world, escaping into the world of imagination, where the performers can dream about the absent men.” Dana Monah: Fragile fictions: Shakespeare and Musset in concentrationary theatre, Agathos, vol. 11, 2020/1. https://www.agathos-international-review.com/issuel1_1/10.Dana%20Monah%20 author.pdf (Letöltés: 2022. április 11.) 5° „Visky impregne ce qui apparait comme un script pour le spectacle des prisonniers de l’isotopie de l’univers concentrationnaire, opération encouragée par l’indétermination des coordonnées spatio-temporelles des deux pièces dont les personnages semblent, jusqu’à un certain degré, être de tout temps et en tous lieux. La réécriture s'opère ici justement par cette hantise exercée par lunivers-cadre qui altére les sens premiers. Force nous est de constater, pourtant, que lorsqu'il a accompli sa fonction libératrice, l’univers fictionnel second se défait, et les personnages réintègrent l'univers de la pièce-cadre.” Dana Monah: Spectacles enfermés, in Sepsi Enikő — Tóth Sära (szerk.): Mellékzörej. Írások Visky András 60. születesnapjära, KRE-L’Harmattan, Käroli Könyvek, 2017, 346. + 23 +