OCR
PRONTVAI VERA: KÖLTÉSZET ÉS RITUALITÁS A KORTÁRS MAGYAR SZÍNHÁZBAN hogy a fogság mint határtapasztalat felmutatása a nézők személyes, belső élménye is. Visky András számos magyar és idegen nyelvű tanulmány, kritika és esszé szerzője, több verses- és drämakötete jelent meg. Elemzést írt többek között Antonin Artaudról, Samuel Beckettről, Peter Brookról, Jacgues Derridáról, Jerzy Grotowskiról, Harag Györgyről, Kertész Imréről, Pilinszky Jánosról, Tamási Áronról. Legismertebb tanulmánykötetei — Írni és (nem) rendezni, A különbözőség vidékén, Megváltozhat-e egy ember -— vázolják a szerző színházról alkotott elképzelését, verseskötetei — Gyáva embert szeretsz, Nevezd csak szeretetnek — egy-egy drámarészletet is közzétesznek önálló vers formájában." Visky tevékenykedett a Korunk szerkesztőjeként, majd tíz éven át a Koinónia Könyvkiadó igazgatója és főszerkesztője volt. Balassa Péter témavezetettjeként doktorált az Eötvös Loránd Tudományegyetem Esztétika Tanszékén, majd DLA címet szerzett a budapesti Színház- és Filmművészeti Egyetemen. 2016-ban Visky Andrást a Széchenyi Irodalmi és Művészeti Akadémia tagjává választották. Hosszú évek óta művészeti aligazgatója a Kolozsvári Állami Magyar Színháznak, ahol 1990-ben dramaturgként kezdett tevékenykedni, több évtizede számos előadáson dolgozik együtt Tompa Gábor rendezővel, a színház igazgatójával. A Visky-drámákat jelentős nemzetközi siker övezi, alkotásai meghívást kaptak az avignoni és edinburghi fesztiválra, darabjait bemutatták többek között Franciaországban, Olaszországban, Londonban, az Egyesült Államokban és Pekingben, szoros együttműködésben áll a chicagói Iheatre Y színházzal. Színműveit felkérésekre írja, így látta meg a napvilágot a Tanítványok 2001-ben, a Júlia 2002-ben, A szökés 2005-ben, a Visszaszületés 2004-ben, a Hosszú péntek 2007-ben, az Alkoholisták 2009-ben, a Megöltem az anyámat 2010-ben és a Pornó 2012-ben." A Visky-drámák a megszokottól eltérő perspektívában villantják fel a történelem eseményeit, a krisztusi élettörténet fényében engednek teret emlékezés és tapasztalat összefonódásának. A történelmi (és személyes) trauma esztétikai ábrázolásának kérdésköre mellett az egyéni felelősségvállalást és a túlélők tanúságtevő szerepét is ábrázolják. A becketti dramaturgia hatása nyomán Visky az abszurd képviselője abban az értelemben, hogy számára az abszurd létezés nem egy, az emberi szubjektumtól távol álló, hanem állandóan vele levő jelenlét: az Istennel való találkozás lehetősége. Ebben az olvasatban foglalkozik Samuel 55 Visky András: Írni és (nem) rendezni; A különbözőség vidékén; Megváltozhat-e egy ember, Kolozsvár, Komp-Press — Korunk, 2009; uő: Gyáva embert szeretsz; Nevezd csak szeretetnek, Pécs, Jelenkor, 2008. 56 A szökés, a Tanítványok, és az Alkoholisták c. alkotások Visky András A szökés című drámakötetében jelentek meg. A Visszaszületés, a Pornó, a Megöltem az anyámat pedig Visky András Ki innen című drámakötetében. s 22 e