növények és egyebek lehetnek tehát a gyógyítás további eszközei. A világszellem
olyan a világ testében, mint az emberi szellem az emberi testben, csakhogy míg
az emberé a testnedvekből (a vérből) jön létre, a világszellem közvetlenül a vi¬
láglélek teremtőerejéből keletkezik, annak , túlcsordulásával" — Ficino meg is
jegyzi, hogy ez plótinosi terminus. A világlélek ezzel együtt (egy időben) terem¬
ti meg a csillagokat, és csak ezután, ennek révén hozza létre a négy elemet,
minden összetett minőség kiindulását.
A világszellem, mely egyfajta nagyon finom test, olyan , ragyogó, meleg, ned¬
ves és életadó", hogy , már-már lélek"; nemcsak hogy mindenben jelen van, de
minden teremtésben is részt vesz annak közvetlen szerzőjeként és mozgásként,
így táplál folyamatosan mindent. Ficino szerint reá vonatkozik Vergilius Aenei¬
se VI. énekének e sora (726): , a szellem belülről táplál" — spiritus intus alit. Ezért
e szellem befogadása, miként az emberi szellem karbantartása is döntő jelentő¬
ségű Ficino szemléletében, s ennek elősegítésére törekszik gyógyító kézikönyvé¬
nek asztrológiai és mágikus megközelítései révén is.
Foglaljuk össze tehát még egyszer, hol és hogyan határozza meg Ficino a vi¬
lágszellemet! A fogalom az elsőtől a harmadik fejezetig fordul elő, majd a tizen¬
egyedik fejezetben hallunk róla újra. Az első fejezetben adja meg a plótinosi
világrendbe illeszkedően az asztrológiai orvoslás alapvetését. A világszellemet a
galénosi orvoslásban kulcsszerepet játszó emberi szellemmel? állítja párhuzam¬
ba, az alábbiak szerint.
Az emberi lélek az életet adja a szíven át, mely a tűz forrása. A világlélek
ugyanígy a Napon keresztül bontja ki mindenben az élet közös képességét. Amint
lelkünk életereje a szellemen keresztül jut el a szervekhez és a végtagokhoz, úgy
a világléleké az ötödik elem (a kvinteszencia) révén, mely mindenütt jelen van és
él (hat); mint a világ testében lévő szellem terjed ki a világlélek alatt mindenre.
A leginkább azokat a dolgokat tölti el ez az erő, amelyek ezt a fajta szellemet a
legnagyobb mértékben befogadták. Az ilyen anyagok jellege: meleg, nedves, ra¬
gyogó, kellemes illatú — mondja az első fejezetben.
A második fejezetben a következőket adja elő a világszellemmel kapcsolatban:
a világ lelkes lény, és intenzívebben járja át a lélek, mint bármely lelkes lényt; ezt
nemcsak a platonisták, hanem az arab asztrológusok is bizonyítják. Azt is meg¬
mutatják, hogy az ég adományai szellemünknek a világszellemhez való igazítása
révén kerülhetnek át testünkbe és lelkünkbe, amit a természettudomány és a
szeretet segítségével érhetünk el. Ezt egyrészről a mi szellemünk segíti elő, mely
számunkra közvetítő elem, s amelyet ekkor a világszellem erősít meg, másrészről