Aller au contenu principal
mobile

L'Harmattan Open Access platform

  • Rechercher
  • OA Collections
  • L'Harmattan Archive
Françaisfr
  • Englishen
  • Deutschde
  • Magyarhu
S'identifierS'inscrire
  • Présentation du journal
  • Page
  • Texte
  • Métadonnées
  • Découpage
Aperçu
022_000137/0000

Életmód, asztrológia és mágia a reneszánszban. Marsilio Ficino: Három könyv az életről

  • Aperçu
  • PDF
  • Afficher les métadonnées
  • Afficher le lien permanent
Auteur
Frazer-Imregh Monika
Title (EN)
Lifestyle, Astrology and Magic in the Renaissance
Field of science
Filozófia, filozófiatörténet / Philosophy, history of philosophy (13033), Filozófia, tudománytörténet és tudományfilozófia / Philosophy, History and philosophy of science and technology (13031), Mítosz, rítus, szimbólumok, valláskutatás / Myth, ritual, symbolic representations, religious studies (12850)
Series
Károli könyvek. Monográfia
Type of publication
monográfia
022_000137/0082
  • Présentation du journal
  • Page
  • Texte
  • Métadonnées
  • Découpage
Page 83 [83]
  • Aperçu
  • Afficher le lien permanent
  • JPG
  • TIFF
  • Précédente
  • Suivant
022_000137/0082

OCR

A DE VITA LIBRI TRES TEMATIKÁJA, ELŐZMÉNYEI ÉS TANÍTÁSAI mindennapos életmódunkat, de a gyógyszerek elkészítésének időpontját is. Mivel Ficino és kora számára természetes volt, hogy az időnek minősége is lehet, számunkra viszont szokatlan ez a megközelítés, álljunk meg itt egy kicsit. Nyilvánvaló, hogy az idő ciklikus minősége folyamatosan változik a születés, növekedés, kiteljesedés és a fogyatkozás (pusztulás) négyessége révén. Ezeket a fázisokat mutatják a napszakok, a holdfázisok, az évszakok, a napfordulók?" és a napéjegyenlőségek.?"? Az asztrológia szerint azonban az idő minőségét nem csupán a Nap és a Hold ciklusai befolyásolják, hanem a bolygók minőségei révén azok mozgása is. Számít egyrészt az egymáshoz képest elfoglalt helyzetük (az ún. aspektusok), másrészt a bolygóknak az állatövi jegyekben elfoglalt pozíciója és ún. uralmi helyzete is; sőt, a Nap ekliptikán megtett útjának és a horizontnak a metszéspontjaiból adódó négy sarokpont is: kitüntetett jelentőséggel bírnak a felkelő és lenyugvó pontok, aszerint, hogy milyen jegyben és milyen aspektusokban állnak, csakúgy, mint az, hogy milyen helyzetű az ég közepe, azaz a Nap pályájának legmagasabb pontja (medium coeli) és mélypontja, e pont a Föld középpontján áthaladó egyenesen fekvő, a Föld túloldalán levő ellenpontja (imum coeli). E nagyon rövid ízelítőből is érzékelhető, hogy az asztrológia, mely valaha az asztronómia szerves részét képezte, igen összetett és kifinomult rendszer, s hozzávetőleges ismerete nélkülözhetetlen az ilyen témákat érintő középkori és reneszánsz művek megértéséhez. Aguinói Szent Tamás ugyan nem osztotta tanára, Nagy Szent Albert érdeklődését az asztrológia iránt," mégis több jelenkori asztrológiai kézikönyv is idézi egy mondatát a Summa theologiae című művéből, ahol az erénnyel és a szenvedélyekkel kapcsolatban az asztrológusokra hivatkozik: , Ezért még az asztrológusok is azt mondják, hogy a bölcs uralkodik csillagzata felett, amenynyiben tudniillik uralkodik a szenvedélyein."?? A Summa theologiae egy 28 A téli napforduló, karácsony: a fény és a szellemi Fény, Krisztus születése; majd a nyári napforduló, Keresztelő Szent János ünnepe. Tavasszal a természet ébredése, ősszel elszenderülése. Ptolemaios után a középkorban Sevillai Izidor különítette el először a két fogalmat úgy, hogy az asztronómia az égitestek mozgásával, az asztrológia pedig azok hatásával foglalkozó tudomány, mindazáltal az utóbbit a matematikánál és a mágiánál is tárgyalta. Lásd Sevillai Izidor, Etymologiae, III, 27; VIII, 9. Ez amegkülönböztetés azonban később nem vált általánossá, a két elnevezést szinonimaként használták, és mindkét tudományt együtt értették rajta. Mindazáltal azt Aguinói is elismerte, hogy az égitestek hatnak a testekre, a lélekre viszont csak közvetetten és esetlegesen, lásd Summa theologiae, la, g. 115, a4; a Summa contra gentiles, 3. k. 92. caputjában pedig azt mondja, hogy isten megengedi, hogy az orvos, a földműves és a katona felhasználja a munkájához a csillagok segítségét. Aguinói Szent Tamás: Summa Theologiae, prima pars, g. 105, art. 4 ad 3: , Ad tertium dicendum guod plures hominum seguuntur passiones, guae sunt motus sensitivi appetitus, ad guas cooperari possunt corpora caelestia, pauci autem sunt sapientes, gui huiusmodi passionibus resistant. Et ideo astrologi ut in pluribus vera possunt praedicere, et maxime in communi. Non autem in 219 220 Sn D 22 D s 8] e

structurelles

Custom

Image Metadata

Largeur de l'image
1867 px
Hauteur de l'image
2671 px
Résolution de l'image
300 px/inch
Taille du fichier d'origine
1.29 MB
Lien permanent vers jpg
022_000137/0082.jpg
Lien permanent vers OCR
022_000137/0082.ocr

Links

  • L'Harmattan Könyvkiadó
  • Open Access Blog
  • Kiadványaink az MTMT-ben
  • Kiadványaink a REAL-ban
  • CrossRef Works
  • ROR ID

Contact

  • L'Harmattan Szerkesztőség
  • Kéziratleadási szabályzat
  • Peer Review Policy
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Dokumentumtár
  • KBART lists
  • eduID Belépés

Social media

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn

L'Harmattan Open Access platform

S'identifierS'inscrire

Connexion utilisateur

eduId Login
J'ai oublié mon mot de passe
  • Rechercher
  • OA Collections
  • L'Harmattan Archive
Françaisfr
  • Englishen
  • Deutschde
  • Magyarhu