OCR
A DE VITA LIBRI TRES TEMATIKÁJA, ELŐZMÉNYEI ÉS TANÍTÁSAI mindennapos életmódunkat, de a gyógyszerek elkészítésének időpontját is. Mivel Ficino és kora számára természetes volt, hogy az időnek minősége is lehet, számunkra viszont szokatlan ez a megközelítés, álljunk meg itt egy kicsit. Nyilvánvaló, hogy az idő ciklikus minősége folyamatosan változik a születés, növekedés, kiteljesedés és a fogyatkozás (pusztulás) négyessége révén. Ezeket a fázisokat mutatják a napszakok, a holdfázisok, az évszakok, a napfordulók?" és a napéjegyenlőségek.?"? Az asztrológia szerint azonban az idő minőségét nem csupán a Nap és a Hold ciklusai befolyásolják, hanem a bolygók minőségei révén azok mozgása is. Számít egyrészt az egymáshoz képest elfoglalt helyzetük (az ún. aspektusok), másrészt a bolygóknak az állatövi jegyekben elfoglalt pozíciója és ún. uralmi helyzete is; sőt, a Nap ekliptikán megtett útjának és a horizontnak a metszéspontjaiból adódó négy sarokpont is: kitüntetett jelentőséggel bírnak a felkelő és lenyugvó pontok, aszerint, hogy milyen jegyben és milyen aspektusokban állnak, csakúgy, mint az, hogy milyen helyzetű az ég közepe, azaz a Nap pályájának legmagasabb pontja (medium coeli) és mélypontja, e pont a Föld középpontján áthaladó egyenesen fekvő, a Föld túloldalán levő ellenpontja (imum coeli). E nagyon rövid ízelítőből is érzékelhető, hogy az asztrológia, mely valaha az asztronómia szerves részét képezte, igen összetett és kifinomult rendszer, s hozzávetőleges ismerete nélkülözhetetlen az ilyen témákat érintő középkori és reneszánsz művek megértéséhez. Aguinói Szent Tamás ugyan nem osztotta tanára, Nagy Szent Albert érdeklődését az asztrológia iránt," mégis több jelenkori asztrológiai kézikönyv is idézi egy mondatát a Summa theologiae című művéből, ahol az erénnyel és a szenvedélyekkel kapcsolatban az asztrológusokra hivatkozik: , Ezért még az asztrológusok is azt mondják, hogy a bölcs uralkodik csillagzata felett, amenynyiben tudniillik uralkodik a szenvedélyein."?? A Summa theologiae egy 28 A téli napforduló, karácsony: a fény és a szellemi Fény, Krisztus születése; majd a nyári napforduló, Keresztelő Szent János ünnepe. Tavasszal a természet ébredése, ősszel elszenderülése. Ptolemaios után a középkorban Sevillai Izidor különítette el először a két fogalmat úgy, hogy az asztronómia az égitestek mozgásával, az asztrológia pedig azok hatásával foglalkozó tudomány, mindazáltal az utóbbit a matematikánál és a mágiánál is tárgyalta. Lásd Sevillai Izidor, Etymologiae, III, 27; VIII, 9. Ez amegkülönböztetés azonban később nem vált általánossá, a két elnevezést szinonimaként használták, és mindkét tudományt együtt értették rajta. Mindazáltal azt Aguinói is elismerte, hogy az égitestek hatnak a testekre, a lélekre viszont csak közvetetten és esetlegesen, lásd Summa theologiae, la, g. 115, a4; a Summa contra gentiles, 3. k. 92. caputjában pedig azt mondja, hogy isten megengedi, hogy az orvos, a földműves és a katona felhasználja a munkájához a csillagok segítségét. Aguinói Szent Tamás: Summa Theologiae, prima pars, g. 105, art. 4 ad 3: , Ad tertium dicendum guod plures hominum seguuntur passiones, guae sunt motus sensitivi appetitus, ad guas cooperari possunt corpora caelestia, pauci autem sunt sapientes, gui huiusmodi passionibus resistant. Et ideo astrologi ut in pluribus vera possunt praedicere, et maxime in communi. Non autem in 219 220 Sn D 22 D s 8] e