OCR Output

FRAZER-IMREGH MONIKA: ELETMOD, ASZTROLOGIA ES MAGIA A RENESZANSZBAN

” 206

Ficino mindössze egyszer hivatkozik a De vita III. könyvében a Picatrixra,

20

a

207

A későbbi talizmánkészítők az ég alakjához hasonlatosan körformába foglalják az
összes csillagképet, a régebbiek viszont, miként egy arab gyűjteményes munkában
olvashatjuk, a kereszt formáját részesítették előnyben minden más alakkal szemben,
mivel a testek egy, már a felszínükig kiterjedt erő révén képesek a működésre vagy
cselekvésre. A legkülső felszín pedig egy kereszt segítségével írható le. Ugyanis min¬
denekelőtt így [a felszín által] van hosszúsága és szélessége. [...] Ezért a régiek azt
mondták, hogy a kereszt alakja a csillagok ereje által jön létre, másrészt [a kereszt
alakzatal a csillagok erejének befogadója, ezért ennek van a legnagyobb ereje minden
alakzat közül, s ez fogadja be a bolygók energiáit és szellemeit.?"7

Oxford, Oxford University Press, 2008; Arabic critical edition and annotated English translation
with commentaries of The Case of the Animals Versus Man Before the King of the Jinn, Epistle 22;
eds. trans. L. Goodman & R. McGregor, 2009; Epistle 5: On Music, ed. trans. O. Wright, 2010;
Epistles 10-15: On Logic, ed. trans. C. Baffioni, 2010; Epistle 52a: On Magic, eds. trans. G. de
Callatay & B. Halflants, 2011; Epistles 1-2: Arithmetic and Geometry, ed. trans. N. El-Bizri, 2012;
Epistles 15-21: Natural Sciences, ed. trans. C. Baffioni, 2013; Epistle 4: Geography, ed. trans. I
Sanchez and J. Montgomery, 2014; Epistle 5: On Astronomia, ed. trans. J. F. Ragep and T. Mamura,
2015; Epistles 32-36: Sciences of the Soul and Intellect, ed. trans. I. Poonawala, G. de Callatay, P.
Walker, D. Simonowitz, 2015. A szerzők kiléte és működési ideje máig vitatott a kutatásban. Lásd
Ian Richard Netton: Muslim Neoplatonists: An Introduction to the Thought of the Brethren of
Purity, Edinburgh, Edinburgh University Press, 1991; Sámuel Miklós Stern: Ihe authorship of
the Epistles of the Ikhwan-as-Safa, Hyderabad, Islamic Culture of Hyderabad, 1947; Seyyed
Hossein Nasr: An Introduction to Islamic Cosmological Doctrines: Conceptions of Nature and
Methods Used for Its Study by the Ihwan Al-Safa, Al-Biruni, and Ibn Sina, Belknap Press of
Harvard University Press, 1964; Abbas Hamdani: Abt Hayyan Al-Tawhidi and The Brethren of
Purity, International Journal of Middle East Studies, IX. evf., 1978, 345-353; El-Bizri, Nader
„Ikhwän al-Safa’: An Islamic Philosophical Fraternity”, in Houari Touati (ed.): Encyclopedia of
Mediterranean Humanism, 2014., http://www.encyclopedie-humanisme.com/?Ikhwän-al¬
Safa’ &var (Letöltés: 2022. október 8.)

Picatrix, III, 5.: , Et dico tibi, carissime, guod cum magno labore et studio hunc librum composui,
sapientum antiguorum libros guamplurimos convolvendo, aspiciens et cogitans in opinionibus
guorundam, et conclusiones veridicorum et effectu comprobatas scribendo, in tantum guod
224 libros predecessorum antiquorum sapientum studui de verbo ad verbum, et ex ipsis omnibus
tamquam florem et lilium eorundem hunc composui librum, vacans per sex annos continue in
praedictis." Pingree kiadásában a 106. (Az idézeteket a saját fordításomban hozom.)

Ficino: De vita, III, 18. , Postremi guidem imaginum auctores universam earum formam ad coeli
similitudinem accepere rotundam. Antiguiores autem, guemadmodum in guodam Arabum
collegium legimus, figuram crucis cunctis anteponebant, guia corpora per virtutem agunt ad
superficiem iam diffusam. Prima vero superficies cruce describitur, sic enim imprimis habet

.76 +