OCR Output

FRAZER-IMREGH MONIKA: ELETMOD, ASZTROLOGIA ES MAGIA A RENESZANSZBAN

jelentős összegekkel támogatott) dominikánus San Marco kolostortól a Medici¬
palota érintésével haladt keresztül a városon. A család tagjait ezért is örökítették
meg több ízben a háromkirályok kepeben vagy azok tärsasägäban.'” A firenzei
San Lorenzo székesegyház régi sekrestyéjének felújításakor, amelyre éppen Cosimo
adott pénzt," Brunelleschi kupoláját belül Pesello'” a csillagos égbolt csillag¬

we

kepeket megelevenitö abrajaval disziti, a Zodiakust az Oroszläntöl a Kos jegyéig
mutatva, a sarki csillagképek közül a Nagymedve, a Kocsihajtó, Perseus és más
csillagképek alakjaival." Valószínűleg egy a székesegyház vagy a Mediciek szá¬
mára jelentős csillagállást jelenített meg a művész 1442-ben, tehát jó negyven
évvel a De vita elkészülte előtt." Mint később látni fogjuk, a III. könyv 19. feje¬
zetében Ficino egyenesen azt ajánlja, hogy a hálószobánk mennyezetét a világ¬
egyetem modelljével díszítsük: a szférák, a csillagok és a Föld ábráival — medi¬
tációs és terapeutikus céllal.

Cosimo elsőszülött fia, Piero (Lorenzo apja) dolgozószobája falait Luca della
Robbia állatövi jegyeket és a hozzájuk tartozó hónap munkáit ábrázoló mázas

127 Vö. pl. Sandro Botticelli Háromkirályok imádása c. képét, ahol a térdeplő alak Cosimo de"
Medici, mellette fiai, Piero és Giovanni, Cosimo mögött Lorenzo, vele szemben testvére, Giuliano.
A további alakok a Mediciek rokonai, barátai vagy pártfogoltjai, pl. Lorenzo Tornabuoni, Filippo
Strozzi és Iéannés Argyropulos is szerepelnek a festményen, jobb szélen a festő. A megrendelő
Piero barátja, Gaspare del Lama volt, a bankárok céhének képviselője, aki a festményt a Santa
Maria Novella templomban kialakított temetkezési kápolnájába szánta oltárkép gyanánt. A kép
1475-ben készült, amikor már sem Cosimo, sem Piero sem Giovanni nem élt. (Ma az Uffizi
Képtárban található.) További ilyen ábrázolás Piero felkéréséből Benozzo Gozzoli freskója a
Palazzo Medici-Riccardiban, a családi kápolnában, mely a Háromkirályok és kísérőik vonulását
mutatja be a Medici család tagjainak idealizált portréival, egzotikus állatokkal, keleties viselet¬
ben. 1446-ban Cosimo megrendelésére Michelozzo tervezte vízkereszt napján szokásos felvo¬
nulást, mely különösen látványos volt, ez lehetett a freskó előképe.

A Mediciek aztán ide temetkeztek, és később Michelangelo allegorikus szobraival díszítették.
Giuliano d’Arrigo, 1367-1446, Firenze.

A Nap a Rák és az Ikrek határán áll, inkább már a Rákban, a Hold pedig egyértelműen a Bikában.
Aby Warburg azt feltételezte, hogy 1422. július 22-éhez, a San Lorenzo főoltárának felszente¬
lési dátumához köthető az ábrázolt együttállás, lásd uő: Eine astronomische Himmelsdarstellung
in der alten Sakristei von S. Lorenzo in Florenz, Mitteilungen des Kunsthistorischen Institutes
in Florenz, Il. évf., 1912/1, 34-36. P. Fortini-Brown szerint 1439. július 6-át, a firenzei zsinat
zärönapjät, vö. Patricia Fortini Brown: Laetantur caeli: the Council of Florence and the
Astronomical Fresco in the Old Sacristy, Journal ofthe Warburg and Courtauld Institutes, XLIV.
evf., 1981, 179-180. Az ezredvegi restauräläsok után a 1442. július 4-ei dátum is felmerült, lásd
erröl Dieter Blume: Astrologie und Naturstudium - ein Horoskop für die Medici, in uö: Regenten
des Himmels: astrologische Bilder in Mittelalter und Renaissance, Berlin, Akademie-Verlag,
2000, 126-138.

12:

æ

12!

©

130

13

e