OCR Output

FRAZER-IMREGH MONIKA: ELETMOD, ASZTROLOGIA ES MAGIA A RENESZANSZBAN

Udvari asztrológia Itáliában

Az uralkodók vagy épp a városok vezetőinek asztrológiai érdeklődését mutatják
az ilyen tárgyú festészeti ciklusok: a pádovai Palazzo della Ragione, a város egy¬
kori igazságügyi és kereskedelmi központjának főterme 333 képet magába fog¬
laló freskóit eredetileg Giotto festette meg Pietro d Abano asztrológiai koncep¬
cidjat kovetve;’” a ferrarai Palazzo Schifanoia dísztermének a tizenkét hónapot
asztrológiai jegyekkel és egyéb utalásokkal bemutató freskóciklusa Borso d’Este
megrendelésére készült el; a római Villa Farnesina Sala di Galatina elnevezé¬
sű termét Agostino Chigi szintén a saját horoszkópja alapján festtette ki az adott
csillagälläsok szerint;'** a mantovai Palazzo del Te Sala dei Venti termének
mennyezeti freskóit ismét a hónapok, a csillagjegyek, az őket uraló istenalakok
és a hozzájuk tartozó karakterek ábrázolásával a megrendelő, Federico II Gonzaga
horoszköpja szerint állították össze." (Itt csak a legismertebb asztrológiai tárgyú
freskókra utaltunk, melyek láthatóan fontos szerepet töltöttek be az uralkodói
reprezentációban, a további példákat hosszan sorolhatnánk.) Általános volt a
gyakorlat, hogy az uralkodók és a rangosabb egyházi vezetők udvari asztrológust
tartottak, akik a fontosabb események időpontjának kijelölésében csillagászuk¬
tól kértek segítséget, illetőleg egészségügyi kérdésekben fordultak hozzájuk ta¬
nácsért (betegség lefolyása vagy várható élettartam tekintetében).

12:

D

Giotto freskói 1420-ban egy tűzvész során elpusztultak, 1425 és 1440 között Niccold Miretto
és Stefano da Ferrara az eredeti koncepció alapján pótolta azokat. Lásd Graziella Federici
Vescovini: Pietro d’Abano e gli affreschi astrologici del Palazzo della Ragione di Padova,
Labyrinthos. Studi e ricerche sulle arti dal Medioevo al Barocco, IX. évf., 1986, 50-75.

Ezt Cosmé Tura és mások festették 1470 körül. Lásd Aby Warburg: Italienische Kunst und
internationale Astrologie im Palazzo Schifanoia zu Ferrara, in Atti del X. congresso internationale
di storia dellarte in Roma [1912]. L’Italia e l’arte straniera, Roma, 1922, 179-193. (Magyarul
megjelent: Szephelyi F. György (szerk.): MNHMOZYNH. Aby M. Warburg valogatott tanulmd¬
nyai, Budapest, Balassi - Kepzöm. Föisk., 1995, 193-213.) A freskökröl lasd még: Marco Bertozzi:
La tirannia degli astri. Gli affreschi astrologici di palazzo Schifanoia, Bologna, Cappelli, 1985.
A mennyezeti freskékat 1510-ben készitette Baldassare Peruzzi. Ertelmezésiiket lásd Fritz Saxl:
La fede astrologica di Agostino Chigi: interpretazione dei dipinti di Baldassare Peruzzi nella
sala di Galatea della Farnesina, Roma, Reale accademia d'Italia, 1934; Mary Quinlan-McGrath:
The Astrological Vault of the Villa Farnesina. Agostino Chigi’s Rising Sign, Journal of the Warburg
and Courtauld Institutes, XLVII. évf., 1984, 91-105.

A ciklus programjának összeállítója Luca Gaurico asztrológus, kivitelezője Giulio Romano, aki
a palota egyéb termeit is kifestette 1525 és 1535 között. Lásd Ernst H. Gombrich: The Sala Dei
Venti in the Palazzo Del Te, Journal ofthe Warburg and Courtauld Institutes, XIII. évf., 1950,
189-201; Kristen Lippincott: The Astrological Decoration of the Sala dei Venti in the Palazzo
del Te, Journal of the Warburg and Courtauld Institutes, XLVII. évf., 1984, 216-222; Alfonso
Silvestri: Luca Gaurico e | astrologia a Mantova nella prima meta del cinquecento, L'Archiginnasio,
XXXIV. évf., 1939, 299-315.

12:

0

12!

a