OCR
A DE VITA LIBRI TRES TEMATIKÁJA, ELŐZMÉNYEI ÉS TANÍTÁSAI személyes arcot, alakot öltenek. Így néha nem lehet éles határvonalat húzni nála a bolygók és az istenalakok között. Ajánlás Lorenzo de"Medicihez A Lorenzóhoz mint patrónusához írott ajánlásból két dolgot kell kiemelnünk: egyrészt azt a sziporkázó szellemességet, amellyel, Ficino úgy gondolhatta, hogy a dévaj, volgaréban verselő, hatalmas életkedvű Medicit megragadhatja, másrészt azt a tényt, hogy orvosi témájú traktátusát az élete főművének tartott Theologia platonicája párjának tartja. Mitológiai, teológiai utalásaiban és patrónusai: Cosimo és Lorenzo de’Medici nevein alapulö szöjätekaiban a sajät härom funkciójával foglalkozik: a pap, az orvos és a filozófus szerepével. Bacchusszal és Apollóval kezdi ugyanis, akik közül az előbbi , a papok fejedelme", , éltető borával és a gondtalan derűvel talán még hatékonyabban gyógyít, mint Phoebus gyógyfüveivel és varázsdalaival". Cosimóra mint második atyjára hivatkozik, aki őt Platónon, a lelkek orvosán nevelte, szemben orvos atyjával, aki a platonikus orvos Galénoson. Három könyve sorsát akkor látta biztosítottnak, ha azok Lorenzo könyvtárában a már ottlevő Iheologia Platonica mellé kerülnek, hisz azok a lélek, az előbbiek pedig a test jólétét igyekeznek elősegíteni. A két mű is így viszonyul Ficinóhoz: az orvosi mintegy az ő teste, a filozófiai mintegy az ő lelke, s a testnek csak a lélek adhat életet — és ezért kell Lorenzónak elfogadnia, hogy a filozófiai főműve után ebbe is életet lehelljen, hogy azután Ficino is nyugodtan pihenhessen a , babérjain" (utalás Lorenzo nevére: laurus — Laurentius). Előszó két barátjához A Vespuccinak és Buoninsegninek írt előszóban a legfontosabb gondolat kimondatlanul is Hippokratés e mondására utal: Ars longa, vita brevis." A bölcsesség megszerzéséig hosszú az út, és ezt csak jó egészségben töltött hosszú élet alatt lehet megszerezni. Ehhez kíván a könyv segítséget nyújtani egy újabb , elhallgatott" hippokratési bölcsesség jegyében: Mens sana in corpore sano.? Azzal zárja, hogy Hippokratés segíthet a test, Sókratés a lélek egészségének megőrzésében, az üdvösséget azonban az adja, aki , az út, az igazság és az élet". Ebben a bevezetőben "7 A mesterség lelsajátítása] hosszú, az élet rövid. 98 Ép testben ép lélek. + 37 +