A DE VITA LIBRI TRES KELETKEZÉSÉNEK KÖRÜLMÉNYEI
keletkezik, s onnan siet az agyba". Galénosnál tehát az életműködéseket egy finom,
légnemű anyag, a pneuma irányítja. Három alakja van: a májban a pneuma
physikon (spiritus naturalis — természeti szellem), ami a nemzőerőben nyilvánul
meg, s az anyagcsere szabályozója; a szívben a pneuma zótikon (spiritus vitalis
— életszellem), az életerőben nyilvánul meg, s a vér szétáramlását és a hőterme¬
lést szabályozza; az agyban a pneuma psychikon (spiritus animalis — lelki szellem),
a lelkieröben nyilvánul meg, a mozgást és az érzékelést irányítja.
Tehát a szellem egyfajta eszköz, kapocs a test és a lélek között." A gondolko¬
dáshoz is elengedhetetlen, hiszen , a vér kell a szellemhez, a szellem az érzéke¬
léshez, az érzékelés a gondolkodáshoz".? Mivel pedig a vér abból a természeti
erőből keletkezik, amely a májban és a gyomorban székel, a tudósoknak vigyáz¬
niuk kell e szerveikre, miként szívükre és agyukra is, hiszen ,,a vér legfinomabb
része a szív forrásába folyik, ahol az életerő székel. Innen a belőle képződő szel¬
lemek az agy [...] fellegváraiba emelkednek fel".? Magyarán amilyen világos és
tartós szellemek keletkeznek itt, olyan világos és kitartó lesz az észlelés és a
gondolkozás. Táblázatban foglaljuk össze a szervek, a hozzájuk tartozó erők és
szellemek Ficino által leírt kapcsolatát. Az emberi szellem mellett Ficino beve¬
zeti a világlélekhez tartozó világszellem fogalmát is a harmadik könyvben, ezzel
viszont majd annak tárgyalásakor foglalkozunk.
1. táblázat. Az emberi szellemek Galénos által meghatározott nevei,
keletkezésük helye és funkcióik.
Szerv Erő Funkció Szellem
máj, gyomor nemző/ az anyagcsere természeti
természeti erő szabályozója szellem
SZÍV életerő a vér szétáramlását | életszellem
és a hőtermelést
szabályozza
agy lelkierő a mozgást és lelki szellem
az érzékelést
szabályozza
transl. by Artur Leslie Peck, Cambridge (Mass.), Harvard University Press, 1961. E fogalmakat
Poseidónios és az őt követő pneumatikus orvostudomány fejlesztette tovább és illesztette be
leírásukat és működésüket tanításai közé.
51 Vö. Hamvas Endre: Kozmikus szomorúság: a lélek eredete a hermetikában, Orpheus Noster, IV.
évf., 2012/4, 48-64. Lasd még Corpus Hermeticum, X, 13.
„Quamobrem sanguis spiritui servit, spiritus sensibus, sensus denique rationi.” De vita, 1. kényv,
2. fejezet.
„Tenuissima sanguinis pars fluit in cordis fontem, ubi vitalis viget virtus. Inde creati spiritus
cerebri et, ut ita dixerim, Palladis arces ascendunt.” Uo.