OCR
A DE VITA LIBRI TRES KELETKEZÉSÉNEK KÖRÜLMÉNYEI A harmadik könyvet, mely már címében is jelzi a műben megjelenő asztrológiai szempontokat (melyek egyébként már a második könyv utolsó fejezetében is megjelentek) De vita coelitus comparanda címmel adja közre [Miként nyerhetünk életet az égtől]l. Hogy a három szakaszból összeillesztett könyvnek a dedikációban megszólított nagyhatalmú Medici védelmére volt szüksége, azt az wer is igazolja, hogy emiatt érte a legtöbb támadás szerzőjét." A támadások oka az asztrológiai és mágikus szempontok érvényesítése a II. könyv végén (De vita longa — A hosszú életről) és végig a III. könyv során." Ezt még önálló formájában a mi Mátyás királyunknak ajánlotta, ? akit örökké legyőzhetetlennek nevez. Ficino 1472 előtt magyar barátai, Janus Pannonius és Garázda Péter," majd később a budai könyvműhelyben dolgozó vagy a Buda és Firenze között ingázó olaszok, például Taddeo Ugoleto és Francesco Bandini révén tudhatott az uralkodó udvari asztrológusairól." Közéjük tartozott (1467—1472 között) az a Regiomontanus is, aki a korabeli asztrológiában új házrendszert népszerűsít, melyet később róla neveztek el." Hungary. Humanism and Art in the Early Renaissance: Acts of an International Conference, Florence, Villa I Tatti, June 6—8, 2007, Firenze, Cambridge (MA), Harvard University Press, Villa I Tatti, Harvard University Center for Italian renaissance Studies, 2011, 231-265. 10 Tarabochia Canavero: Introduzione, 15; Ficinöt 1490 mäjusäban a Römai Küriänäl mägiäval és eretnekséggel vádolták be. Kristeller: Supplementum, LXXXV. Vö. Giancarlo Zanier, La medicina astrologica e la sua teoria: Marsilio Ficino e i suoi critici contemporanei, Roma, Ateneo e Bizzarri, 1977, 94. " Ficino nézeteinek változásáról az asztrológiát illetően lásd Melissa Meriam Bullard: The Inward Zodiac: A Develpoment in Ficino’s Thought on Astrology, Renaissance Quarterly, XLII. évf., 1990, 687-708. 3 Ficino nemcsak ezt a munkáját ajánlotta Mátyás királynak, hanem levelei harmadik és negyedik könyvét is. Garäzda Peter (1448 k-1507) Janus Pannonius és Vitéz János rokona, akinek pártfogásával 1465 és 1468 között Ferrarában tanult Battista Guarino iskolájában. 1469—1471 között Firenzében folytatta tanulmányait, ahol Marsilio Ficinóval is barátságot kötött. Klára Pajorin: II ruolo degli umanisti fiorentini e ungheresi nella formazione della rappresentazione del potere di Mattia Corvino, in Péter Farbaky et al. (eds.): Mattia Corvino e Firenze. Arte e umanesimo alla corte del re di Ungheria, Firenze, Giunti, 2013, 98-105; uö: Matyas kiräly es Marsilio Ficino magyar hivei az 1471. évi összeesküvés után, in Bárány Attila — Dreska Gábor — Szovák Kornél (szerk.): Arcana tabularii. Tanulmányok Solymosi László tiszteletére, Debrecen, Debreceni Egyetem, 2014, 593-606. Lásd lentebb. Zrednai (Vitéz) János, majd Mátyás udvari asztrolögusa, Regiomontanus (Johannes Müller von Königsberg, 1436-1476) volt, aki sajät kidolgozäsü häzrendszerevel tette magät hiressé Tabulae directionum profectionumque in nativitatibus multum utiles [Az iranyok és eredetek táblái, melyek a születéseknél nagyon hasznosak] című művében (1469, Esztergom). E munkáját Vitéznek, Tabulae primi mobilis cimü, forradalmian üj, gömbhäromszögtani munkäját Mátyásnak ajánlotta. Ez utóbbi gyakorlatilag a szférikus trigonometria megalapítása. Mesterével, Peuerbachhal együtt Ptolemaios Almagestjének újrafordítója, táblázatainak kiigazítója. Padovában az egyetemen adott elő, illetve Velencében és Rómában is kapott megbízásokat. Római útját követően, ahová Béssarión meghívására utazott mesterével, Peuerbachhal együtt, u = = m a +13 +