A fordítások értékelése szubjektív folyamat." A fordítások értékelése nagymér¬
tékben függ az értékelő saját megítélésétől, hiszen a fordítások gyakran sokféle¬
képpen megközelíthetőek. Nem létezik egyetlen helyes vagy , hibátlan" fordítás.
Gyakran többféle megfelelő megoldás is létezhet: egy adott lefordított szöveg¬
részletben a nyelvtani szerkezetek és a szóválasztás tekintetében számos variáció
lehetséges, amelyek egyaránt érthető és pontos lefordított szöveget eredményez¬
hetnek. Az értékelők eltérő szinten beszélhetnek egy adott nyelvet, és eltérő
ismeretekkel rendelkezhetnek az adott kultúráról, ami esetleg elfogultsághoz
vezethet. Ez azonban nem feltétlenül jelenti azt, hogy az értékelés önkényes vagy
kritériumoktól mentes. Az értékelési folyamat célja végső soron az, hogy olyan
magas minőségű fordítás szülessen, amely hatékonyan közvetíti a szándékolt
jelentést és a kommunikációs célokat, miközben figyelembe veszi a célnyelv
összetettségét és egyedi jellegeit.
Mindezt figyelembe véve fontos felismerni, hogy jelen értékelési módszer is
beleeshet a szubjektivitás csapdájába. Nem biztos, hogy minden lehetséges hibás
fordítást képes felmérni vagy helyesen osztályozni, ami potenciálisan hibákhoz
vagy pontatlanságokhoz vezethet. Fontos tudomásul venni, hogy egy szónak vagy
mondatnak számos helyes fordítása lehet; amit az egyik értékelő hibás fordítás¬
nak tekint, azt egy másik értékelő nem biztos. Ennek eredményeképpen előfor¬
dulhat, hogy egy hibás fordítás nem konzisztensen ugyanabba a kategóriába esik,
vagy a hibás fordítás kategorizálása eltér attól, ami eredetileg elvárható lenne.
A jelen dolgozatban végzett értékelés talán legnagyobb korlátja az, hogy egyetlen
személy, jómagam végeztem. Ennek a megközelítésnek lehetnek hátrányai, mivel
nem biztos, hogy teljes mértékben megragadja a nézőpontok olyan széles skáláját,
melyet egy szélesebb körű értékelői csoport biztosíthatna. Ezenkívül több értékelő
bevonása átfogóbb értékelési keretet biztosíthatna, amely alkalmasabb lehetne a
fordításban rejlő hibák és összetettségek azonosítására és csoportosítására.